، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی تحلیل مشارکت بخش خصوصی در نظام آموزش ایران
چکیده فارسی مقاله آموزش، محور توسعه و مدار تحول در جامعه و ابزاری مهم برای رسیدن به پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کشورها است. رشد روزافزون جمعیت و تقاضای فزاینده برای آموزش و ارتقای کیفیت و کارایی آن از یک سو و محدودیت شدید منابع مالی دولتی و سیر نزولی سهم آموزش و پرورش از درآمد ملّی از سوی دیگر، منجر به عدم تعادل میان ظرفیت امکاناتی آموزش و پرورش در مقابل انتظارات متعدد و متنوع جامعه شده است و بر طبق نظریات اقتصاد مبتنی بر بازار آزاد و سرمایه انسانی، ضرورت واگذاری ارائه خدمات در این حوزه به بخش خصوصی را موجب می‌گردد. مقالۀ حاضر با هدف شناسایی علل، چالش‌ها، روش‌ها و بازخورد‌های حاصل از خصوصی سازی آموزش در جوامع گوناگون، به شیوۀ مروری و با رویکرد انتقادی، به بررسی پژوهش‌‌های انجام گرفته در این زمینه می‌پردازد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که خصوصی سازی آموزش، علاوه بر کاهش فشار بر بودجۀ دولت وکارآیی بیشتر در استفاده از منابع مالی و امکانات، موجب افزایش کیفیت آموزش خواهد شد. لکن، نیاز‌های مختلف موجود در کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به این معنا است که انگیزه‌های مشارکت در خصوصی‌سازی آموزش با هم تفاوت دارند و شکل خصوصی سازی پذیرفته شده، متناسب با شرایط اقتصادی و جمعیتی هر کشور، خاص همان کشور است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش و پرورش، خصوصی سازی آموزش، مشارکت در آموزش،

عنوان انگلیسی Analysis of Private Sector Participation in the Education System
چکیده انگلیسی مقاله Education is the pivot of development and evolution in society and an important tool to achieve social and economic progress of countries. The ever-increasing growth of population and increased demand for education and improving the quality and efficiency on one hand and severe restrictions of public funds and declining trend of education share of national income on the other hand leads to an imbalance between facilities' capacity of education against numerous and diverse expectations of society and according to economy's theories based on free market and human capital, the necessity of transferring services to the private sector would be resulted. The present article with the goal of identifying the causes, challenges, methodologies and feedbacks resulted from privatization of education in different societies deals with investigating the researches conducted in this field by case study method and a critical approach. The results show that the privatization of education in addition to reducing the pressure on government budget and more efficiency in using funds and facilities will enhance the quality of education. However, the existing different needs in developed and developing countries mean that incentives to participate in the privatization of education are different and accepted privatization form is also specific to any country and economic and demographic conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فخرالسادات هاشمیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

هادی زندیان |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی، دبیر آموزش و پرورش استان کردستان و مدرس حق التدریس پردیس شهید مدرس دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

جواد آقامحمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی. آموزش و پرورش استان کردستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.jmsp.ir/article_12951_219ca95cc9c1edebb42619a7e75ce7ad.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/922/article-922-514636.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات