|
|
، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۱-۲۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
آسیب شناسی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی: مطالعه ای با رویکرد پدیدارشناسی |
|
| چکیده فارسی مقاله |
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) شادی و نشاط، بنیادیترین مفهوم در روانشناسی مثبتگرا و از مهمترین عوامل بالندگی و تعالی در مراکز علمی است. اساتید و دانشجویان به عنوان سرمایههای انسانی و پیشگام در تحول جوامع، برای انجام رسالتهای خود، به محیط و روحیهای شاد نیازمندند. فقدان اجماع در تعریف و تعیین مصادیق واقعی نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی و حساسیت این پدیده، موجب شد تا در پژوهش حاضر، آسیبهای موجود و محتمل در پدیده نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی مورد واکاوی قرار گیرد. دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 مشارکتکننده گردآوری شد و به روش کُلایزی تحلیل گردید؛ در چهاردهمین مصاحبه، اشباع نظری دادهها حاصلشد اما بهمنظور اعتباربخشی یافتهها، مصاحبهها تا بیست و دومین نفر ادامه یافت. نتایج حاصل از این مطالعه به اساتید شرکت کننده در این پژوهش ارائه و نتایج مطالعه، تأیید شد.یافتهها به شناسایی و طبقهبندی شاخصهای نشاط و پویایی علمی و ارائه تعریفی مرجع از "نشاط و پویایی علمی" منتج گردید. همچنین مقایسه وضعیت موجود نشاط و پویایی علمی با وضعیت مطلوب ترسیمشده، موجب بازنمایی فاصله قابل توجه نشاط و پویایی حاکم بر مراکز علمی و دانشگاهی فعلی کشور با نشاط و پویایی علمی ممکن و مطلوب گشت. در نهایت ضمن شناسایی علل احتمالی بروز اُفت نشاط و پویایی علمی در مراکز علمی و دانشگاهی، راهکارهایی عملیاتی برای برونرفت از این وضعیت و زمینهسازی حرکت در مسیر« مرجعیت علمی» ارائه شد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
پویایی، شادی، دانشگاهها، تولید علم، پدیدارشناسی، |
|
| عنوان انگلیسی |
Pathology of scientific vitality and dynamism in scientific and academic centers: A study according to “Phenomenology” |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Happiness and validity is the most basic concept in the positive psychology and the most important factor of growth and excellence in the scientific centers. Professors and students of universities need to happy environment and happy spirit for doing their missions as human capital and pioneer in the upheaval of societies. The lack of consensus in defining the real examples of scientific vitality and dynamism and sensitivity of this phenomenon in scientific and academic centers led to this study that analyzed plausible damages in this phenomenon. Data were gathered in semi-structured interviews with 22 participants by purposive sampling. Also, the Colizzi's seven- step method was employed for information analysis. The theoretical saturation of data occurred in fourteenth interview but in order to accreditation findings have been continued to the twenty-second interview. The results of this study were showed to the professors that participating in this research and the results were confirmed. Findings led to identifying and classifying indicators of scientific vitality and dynamism and proposing a reference definition of "scientific vitality and dynamism". Also comparison of vitality and dynamism in current academic centers represented a significant distance between with vitality and dynamism of them with possible and favorable vitality and dynamism. Finally, we identified possible causes of the decline of scientific vitality and dynamism in the scientific and academic centers, classified and proposed strategies to go out of the current situation by promoting dynamism and reaching scientific reference. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
زینب محمدزاده | دانش آموخته دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
کیوان صالحی | عضو هیأت علمی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://www.jmsp.ir/article_11013_a81b8348648ed2f3d7e67d67f5eb9242.pdf |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/922/article-922-514644.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|