|
، جلد ۲، شماره ۷، صفحات ۲۳-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل جاده ای ایران، ۱۳۹۲-۱۳۵۷ |
|
چکیده فارسی مقاله |
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) رشداقتصادی از ارکانسیاستهایکلان هرکشور است.انرژییکیازعواملاصلیوضروریرشداقتصادیاست. در ایران، در بین بخشهای مصرف کننده فرآوردههای نفتی، بخش حمل ونقل جایگاه دوم را بهخود اختصاص دادهاست. در این میان، زیربخشحملو نقلزمینی(جادهای و ریلی)حدود 92 درصدکلانرژیمصرفیبخشحملونقلرابهخود اختصاصدادهاست؛ عمدهاینمصرف،مربوط به بخش حملونقلجادهایاست. این مقاله با مروری بر عوامل موثر بر تقاضای انرژی بخش حمل و نقل جادهای، به برآورد تابع تقاضای انرژی این بخش با استفاده از دادههای سری زمانی 1392-1357 ایران میپردازد. مدل مورد نظرOLS است. نتایج تحقیق موید آن است که متغیر موجودی وسایل نقلیه، تأثیر مثبت و معناداری بر تقاضای انرژی دارد. کشش قیمتی حاملهای انرژی بنزین و گاز طبیعی منفی و معنادار است. همچنین، کشش قیمتی نفت گاز اثر معناداری روی تقاضای انرژی این بخش در طی دوره مورد مطالعه نداشته است. اما، کشش درآمدی تقاضای انرژی مثبت و معنادار بودهاست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انرژی، حمل و نقل، سری زمانی، کشش قیمتی، |
|
عنوان انگلیسی |
Estimation of Energy Demand Function in Iran Road Transportation Sector,1978-2013 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Economic growth is a fundamental basis for macroeconomic policies of any country and energy is one of the essential and main factors of economic growth in any society. In Iran, transportation sector has the second- highest petroleum product consumers among other sectors. The land taransport sector (road and rail) has about 92% of total energy consumption, the main part of this consumtion is related to road transport subsection. This paper reviews factors effecting Iran's road transport sector energy demand and then by OLS method estimate energy demand in this sector for the period of1978-2013. Results show that inventory of vehicles has a significant positive effect on demand energy. The price elasticity of gasoline and natural gas is significantly negetive. The price elasticity of gas oil has not a significant effect on transportation sector energy demand during the period of study. The income elasticity of energy demand is positive and significant. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Energy, Transportation, time series, Price Elasticity |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حسن فطرس | mohammad hassan عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه بوعلی سینا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
راضیه صحرایی | کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
معصومه یاوری | کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بوعلی سینا (Bu ali sina university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jmsp.ir/article_7722_80be6ebb4559d18ace7f395558f86be6.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/922/article-922-514673.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|