|
، جلد ۲، شماره ۶، صفحات ۳۹-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تطبیقی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی در صنایع کارخانه ای ایران وکشورهای منتخب |
|
چکیده فارسی مقاله |
(صحت مطالب مقاله بر عهده نویسنده است و بیانگر دیدگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیست) چکیده این مقاله مارک آپ 22 صنعت فعال، در سطح کد دو رقمی ISIC طی دوره 1387-1374 برای صنعت ایران برآورد نموده، سپس با مقایسه مارک آپ ایران با کشورهای منتخب دست بندی مناسبی از مزیت های رقابتی کشور ارائه کرده است. اساس این مقاله ارزیابی شکاف میان قیمت و هزینه نهایی با استفاده از الگوی هال-راجر می باشد. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که بعضی صنایع اختلاف بین قیمت و هزینه نهایی بسیار بالا و در برخی صنایع اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که از 22 صنعت بررسی شده در 3 صنعت دارای مارک آپ بالاتری از کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، نروژ و سوئد است و توانستهاند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینهی نهایی(MC) ایجاد نمایند. همچنین از 22 صنعت بررسی شده 3 صنعت دارای مارک آپ کمتری از کشورهای منتخب است. به طور کلی صنعت توتون و تنباکو دارای پایینترین مارک آپ و در صنعت محصولات کانی غیرفلزی دارای بیشترین مارک آپ در بین کشورهای منتخب میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مارک آپ، صنعت، رقابت، هزینه نهایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Adaptive comparison gap between price and marginal cost in the Iranian and selected countries’ industries |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper reviews the Mark up of 22 Iranian active industry, in the level of the two –digit ISIC cod from 1374 to 1387 in comparison with selected countries. Base of this paper, check the gap of between marginal cost and price with using the Hall - Roejer model. The result of this article shows, in some of industries, deference between price and marginal cost is very high and in some other industries has been low. The result of this paper shows , from the 22 investigated industry, in 5 industry Iran has the higher Mark up in comparison of these countries: Japan , Germany ,French ,British, Canada, Australia, Belgium, Finland, Netherlands, Norway, Sweden and it could make an significant gap between the price and marginal cost.in addition from the 22 investigated industry,3 industry have less than Mark up than the selected countries. Generally the Tobacco industry has the least Mark up and the highest Mark up in the non- metallic mineral products between the selected countries. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mark up, Industry, competition, marginal cost |
|
نویسندگان مقاله |
محمدنبی شهیکی تاش | mohammad nabi شهیکی tash عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
کامران محمودپور | دانشجوی دکترا دانشگاه سیستان و بلوچستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)
حدیثه محسنی | دانشجو
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jmsp.ir/article_7362_6083fb94c1023b46671bdc5bcd79ebc3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/922/article-922-514681.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|