|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۱-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیرآموزش نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف اختلالات خواندن یکی از مشکلات عصب-شناختی است که سبب بروز مشکلات تحصیلی، روانشناختی برای دانشآموزان مبتلا میشود. یکی از تکنیکهای درمانی در حوزه اختلال یادگیری ویژه خواندن جهت نرمالسازی امواج مغزی این کودکان، روش نوروفیدبک است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نوروفیدبک بر عملکرد خواندن و حافظه فعال دانش آموزان مبتلا به اختلال خواندن است. مواد و روشها مطالعه حاضر به روش نیمهآزمایشی بهصورت پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس از کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال خواندن شهرستان تربتحیدریه در سال تحصیلی 95-1394 تعداد 36 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری نوع خواندن انتخاب که به دو گروه همتای 18 نفرهی (سن، جنس، هوش بهر) آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون از آزمونهای نما و حافظه فعال وکسلر استفاده شد. دانشآموزان گروه مداخله در کنار آموزش تحصیلی که جزء کارهای روتین مراکز اختلالات بود، 20 جلسه آموزش نوروفیدبک در بازهی زمانی 40 دقیقهای بهصورت 4 جلسه در هفته دریافت کردند. گروه کنترل نیز علاوه بر روش آموزش تحصیلی کودکان نارساخوان، 20 جلسه 40 دقیقهای که بهصورت چهار روز در هفته انجام شد، آموزش نوروفیدبک غیرواقعی را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل نتایج از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یک متغیره (حافظه فعال) و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (عملکرد خواندن) استفاده شد. یافتهها نتایج نشان داد برنامه آموزش نوروفیدبک سبب ارتقاء حافظه فعال (0001/0>p) و تمامی مؤلفههای عملکرد خواندن (0001/0>p) بهجز مؤلفه آزمون نشانههای مقوله (05/0
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال خواندن، حافظه فعال، نوروفیدبک، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Neurofeedback Training on Reading Performanceand Working Memory in Students with Dyslexia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
ABSTRACT Background and Aim: Reading disorder is one of the neurocognitive problems that causes academic, psycho-cognitive problems for students suffering from this problem. Neurofeedback is one of the therapeutic techniques in the field of reading disorder for normalizing brain waves. The aim of the present study was to investigate the effectiveness of neurofeedback training on reading performance and working memory of the students with dyslexia. Materials and Methods: The design used in the current study was quasi-experimental design including pretest-posttest and a control group. Using available sampling method, 36 students with reading disorders were selected from among all students with dyslexia in Torbat Heydarieh city in 1394-95 academic year, divided into two parallel ,age) gender, intelligence) groups of control and experimental with 18 students in each group. In the pretest and posttest, the Wechsler memory and Nema tests were used. Also, in addition to the academic teaching, as a part of routine practice of in the disability centers, the experimental group received 20 sessions of therapeutic; training neurofeedback for four sessions )each session lasted for 40 minutes(. In addition to receiving the academic training of dyslexia, the control group received 20 sessions of sham therapeutic training neurofeedback, four sessions a week, each session lasting for 40 minutes. To analyze the results, a variable analysis of covariance (working memory) and multivariable analysis of covariance (reading performance) were used. Results: The findings showed that neurofeedback training improved the working memory (p< 0.0001) and all the components of reading performance (p< 0.0001) except for testing issue marks (p>0.05) and naming images components (p>0.05) in students. Conclusion: Based on the findings of the current study, it is suggested that this therapeutic method be used along with other therapeutic methods. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
dyslexia, Working Memory, Neurofeedback |
|
نویسندگان مقاله |
امیر صباغی | کمیته پژوهشی دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی | دکتری کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نوید میرزاخانی | کارشناس ارشد کاردرمانی، عضو هیئت علمی گروه کاردرمانی. دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
اشکان ایرانی | دانشجوی دکترای نوروساینس، عضو کادر اموزشی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
سیدمهدی طباطبایی | seyed mehdi کارشناس ارشد آمار زیستی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100333_197fbbdcc2e5e667b414e4c6b10e6f79.pdf |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|