|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۰۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عملکرد تعادلی کودکان ۷ تا ۱۲ سال دارای اختلال شنیداری در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف شیوع نقص شنیداری متوسط تا عمیق در کودکان 1 تا 6 در 1000 کودک است. کودکان مبتلا به ناشنوایی در خطر نقص عملکرد وستیبولار قرار دارند. از آنجایی که دستگاه وستیبولار، مکانیسم های رفلکسی وستیبولار را که تلاش می کنند تا چشم، سر و بدن را در فضا ثابت نگه دارند به کار می اندازد نقص در این دستگاه می تواند بر حساسیت پاسچرال تاثیر بگذارد. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد تعادلی کودکان 7 تا 12 سال دارای اختلال شنیداری محصل در مدارس ناشنوایان استان قم می باشد. مواد و روش ها در این طرح عمکرد تعادلی47 کودک مبتلا به نقص شنیداری متوسط، شدید و عمیق در حال تحصیل در مدارس ناشنوایان استان قم با استفاده از خرده آزمون تعادل آزمون مهارتهای عملکردی برونینکز اوزرتسکی بررسی شد. میانگین نمرات استاندارد کسب شده در گروه های سنی و جنسی مختلف با هم مقایسه شدند و همچنین طبق طبقه بندی نمرات استاندارد که در دستورالعمل تست وجود دارد طبقه عملکرد تعادلی در گروه های سنی و جنسی مشخص شدند و توزیع افراد در طبقه های عملکردی تعیین گردید. یافته ها در هریک از گروه های سنی مورد بررسی بیش از 50 درصد افراد و در هریک از گروه های جنسی مورد بررسی 60 و بیش از 60 درصد افراد عملکرد تعادلی پایین داشتند. میانگین نمره استاندارد تعادل در هریک از گروه های سنی مورد بررسی 6 و کمتر از 6 و در هر یک از گروه های جنسی مورد بررسی کمتر 6 نشان داد. نتیجه گیری در نمونه های مورد مطالعه، اکثریت افراد در تمام گروه های سنی و جنسی دارای عملکرد تعادلی پایین هستند. همچنین میانگین نمرات استاندارد تعادلی در گروه های سنی و جنسی مورد بررسی نشان از سطح پایین تعادلی دارند. این نتایج لزوم توجه بیشتر سازمان های مرتبط با این کودکان نظیر سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به توانبخشی تعادلی این کودکان را آشکار می سازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تعادل، اختلال شنیداری، کودکان، Bruininks Oseretski، |
|
عنوان انگلیسی |
The investigation of balance performance in 7 to 12 year-old students with hearing loss in Qom deaf schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: The prevalence of moderate to profound hearing loss in children, is 1 to 6 out of 1000. Children with deafness are at risk of vestibular dysfunction .Inasmuch as the vestibular apparatus triggers the vestibular reflex mechanisms that attempt to stabilize the eyes, head and body in space, impairment of this mechanism will also affect postural sensibility .The aim of this study is to investigate the balance performance in 7 to 12 year-old students with hearing loss in Qom deaf schools Material and Methods: In this study the balance performance of 47 students with moderate, severe and profound hearing loss in Qom deaf schools is evaluated by balance subtest of Bruiniks Ozeretsky test of motor proficiency. The mean of standard scores in different gender and age groups is compared. The balance performance was classified in age and gender groups based on classification of standard scores in test manual and then distribution of students in these performance classifications was determined. Results: In each of age groups more than 50 percent and in each of gender groups 60 and more than 60 percent of the students had low balance performance. The mean of their balance standard scores in each of age groups was 6 and less than 6 and in each of gender groups was less than 6. Conclusion: In studied cases most students in age and gender groups have low balance performance. The mean of balance standard scores in age and gender groups indicates that balance performance level is low. These outcomes demonstrate that organizations related to hearing-impaired children such as state welfare organization and ministry of special education must pay more attention to balance rehabilitation in these children |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Balance, Hearing loss, children, Bruininks Oseretski |
|
نویسندگان مقاله |
محمد هدایت جو | hedayat جو کمیته پژوهشی دانشجویان. دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی رضایی | استادیار، دکترای تخصصی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نوید میرزاخانی | کارشناس ارشد کاردرمانی، مربی گروه کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهدی علیزاده | استادیار، دکترای تخصصی علوم اعصاب، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
احمدرضا ناظری | دکترای تخصصی شنوایی شناسی، استادیار گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban دکترای آمار زیستی، استاد گروه آمار، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100349_3566641247135e4448c02f6c6c441a36.pdf |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|