|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۱۸-۱۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر تمرینات توپی بر تعادل ایستا و پویای کودکان با اختلالهای طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف اختلالهای طیف اتیسم یک وضعیت عصبی-رشدی میباشد که در سال های اخیر شیوع بسیاری بین کودکان داشته است. کودکان مبتلا به اختلالهای طیف اتیسم معمولاً مشکلات حرکتی از جمله اختلالهای کنترل قامت و تعادل را دارا هستند. تعادل یکی از توانایی های پایه زندگی روزمره است. در این پژوهش محققان در پی آن بودند که اثر تمرینات توپ جیم بال را بر تعادل ایستا و پویای کودکان با اختلالهای طیف اتیسم مورد بررسی قرار دهند. مواد و روش ها روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و طرح پژوهش پیش و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کودکان با اختلالهای طیف اتیسم کارکرد بالای مدرسه استثنایی فرزدقی شهرستان شیراز بود. آزمودنیها 16 نفر (پسر)، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و پس از اجرای پیشآزمونهای تعادل ایستا و پویا بهطور تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جاگذاری شدند (هر گروه 8 نفر). میانگین سن افراد شرکتکننده (2/9 ± 2/8)، بود. مداخله تمرین با توپ جیمبال در 24 جلسهی 35 دقیقهای اعمال گردید. آزمون لک لک جهت اندازهگیری تعادل ایستا و آزمون راه رفتن بر تخته تعادل (WOBB)، برای اندازهگیری تعادل پویا بهکار برده شد. یافته ها در تعادل ایستا اختلاف معناداری بین گروههای کنترل و آزمایش یافت شد (256/3- =Z ، 1U=). در تعادل پویا بین دو گروه اختلاف معناداری وجود نداشت (630/0- =Z ، 26 U=). نتیجه گیری با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که تمرین با توپ جیم بال بر تعادل ایستای کودکان با اختلالهای طیف اتیسم مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Ball Exercises on Static and Dynamic Balance in Children with Autism Spectrum Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Autism spectrum disorders are neuro-developmental condition which is most prevalent among children in recent years. Children with autism spectrum disorders usually have mobility problems in postural control and balance. Balance is the one of basic ability in daily life. In this study researchers decided to investigation the effect of gym ball exercises on static and dynamic balance in children with autism spectrum disorders. Materials and Methods: This study was an experimental with pre and posttests design and control grope. The population includes children with high functioning autism spectrum disorders from Farazdaghi exceptional school in Shiraz. 16 (males) subject were selected with access sampling method and after pre-test of static and dynamic balance were randomly placed in the experimental and control groups (each n = 8). Mean age of subjects were (8.2 ±2.9). Gym ball training intervention was applied in 24 sessions of 35 minutes. Flamingo test to measure static balance and walking on a balance board (WOBB) test, were used to measure dynamic balance. Results: In static balance, significant difference were found between control and experimental groups (U=1, Z= 3.256). In dynamic, there was no significant difference between the two groups (U= 26, Z= 0.630). Conclusion: According to the results of this study it can be concluded that Gym ball training is effective on static balance in children with autism spectrum disorders. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اقدس بابادی | کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
غلام حسین ناظم زادگان | gholam hossein استادیار رفتارحرکتی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
حبیب هادیان فرد | استاد روانشناسی بالینی دانشگاه شیراز، شیراز ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100354_5f9992c8c258bf94624d2b8ff73b46f8.pdf |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|