|
|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۲۵-۱۳۴
|
|
|
| عنوان فارسی |
ساخت و هنجاریابی آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی در کودکان فارسی زبان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف بیماران دارای اختلال پردازش شنوایی مرکزی غالباً از مشکل در شنیدن یا فهم گفتار در موقعیتهای صوتی یا شنیداری نامطلوب رنج میبرند. این افراد علیرغم برخورداری از آستانههای شنوایی طبیعی به خوبی قادر به درک گفتار اعوجاج یافته یا سریع، همچنین درک گفتار در محیطهای پر سرو صدا یا با بازآوایش نیستند. مطالعه حاضر با هدف ساخت آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی و هنجاریابی آن در کودکان فارسی زبان طراحی شد. مواد و روشها مطالعه حاضر از نوع مقطعی توصیفی- تحلیلی از نوع ساخت آزمون است. مطالعه شامل دو مرحله بود. مرحله اول ساخت آزمون و مرحله دوم بررسی همترازی لیستها و هنجاریابی آزمون میباشد. مطالعه پیشرو بر روی 133 کودک دارای شنوایی هنجار در محدوده سنی 9-7 سال فارسیزبان در سه گروه سنی (7 تا 8 سال، 8 تا 9 سال و 9 تا 10 سال) دارای شنوایی هنجار صورت گرفت. پس از تایید هنجار بودن شنوایی کودکان با استفاده از نتایج ادیومتری تن خالص و ایمیتانس ادیومتری، آزمون اعداد دایکوتیک دوتایی با استفاده از 2 لیست اعداد ضبط شده انجام و امتیاز کودکان در هر لیست محاسبه گردید. یافتهها نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که جنسیت در نتایج آزمون بیتاثیر است. لیستهای اعداد ساختهشده از لحاظ دشواری یکسان بودند و در تمامی گروههای سنی اختلاف معناداری بین نتایج گوش راست و چپ مشاهده شد. نتیجهگیری بر اساس یافتههای پژوهش به نظر میرسد آزمون اعداد دو تایی دایکوتیک ساخته شده در مطالعه حاضر برای استفاده در فعالیتهای بالینی با هدف بررسی سیستم اعصاب شنوایی مرکزی مناسب باشد. استفاده از مقادیر هنجار آزمون به منظور تشخیص مشکلات پردازش شنوایی با توجه به گروه سنی کودک ضروری است. به دست آوردن محدوده امتیاز هنجار در گروههای سنی دیگر و در افراد چپ دست همچنین بررسی نتایج آزمون شرایط پاسخ هدایتشده به گوش راست و چپ توصیه میگردد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
اعداد دوتایی، کودکان، پردازش شنوایی مرکزی، شنوایی دایکوتیک، |
|
| عنوان انگلیسی |
Development and Assessment of Dichotic Digit Test in Persian Speaking Children |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Speech is the most important part of human's communication. Auditory reception of speech facilitates normal language acquisition and cognitive development. Therefore, precise and early evaluation of speech perception ability in children is highly important. Since the performance of speech recognition test needs word lists with equal difficulty, the present study was designed to compare word recognition score of monosyllabic word lists in 7-9 years Persian speaking children with normal hearing. Materials and Method: The currentcross-sectional analytic study was performed on 113 Persian speaking children aged 7 to 9 years with normal hearing. After confirming that all participants had normal hearing using pure-tone and immittance audiometry, pictured word recognition score test was performed using four children's monosyllabic pictured word lists. Descriptive and analytical statistical methods (ANCOVA) were used to analyze the data. Results: The results indicated no significant differences between the mean scores of the four lists in each age group (Pv=0.073). The mean scores of all lists were between 88%-96%. Also, a significant relationship was observed between increased age and increased score of the four lists. (Pv< 0.001) Conclusion: The results showed that the scores of all lists were within the normal range. Since there were no significant differences between list's scores in all age groups, it could be concluded that all the lists were of the same difficulty. Scores of 88% and above at most comfortable level are within the normal range. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
فرناز فتح اله زاده | کارشناسی ارشد شنوایی شناسی، عضو کادر آموزشی گروه شنایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
لیلا جلیلوند کریمی | jalilvand karimi مربی گروه شنوایی شناسی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
علیرضا اکبرزاده باغبان | akbarzadeh baghban استاد آمار زیستی، گروه علوم پایه، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100473_ac2cb6d3102743f3b30d1b60896b5b48.pdf |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
|
| نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|