|
رفاهاجتماعی، جلد ۱۷، شماره ۶۵، صفحات ۱۳۷-۱۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر سرمایههای فرهنگی و اقتصادی بر تمایز اجتماعی: با تأکید بر مالکیت اتومبیل لوکس |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: تمایز اجتماعی وضعیتی است که از طریق فعالیتهای معطوف به مصرف مشاهده میشود. در جوامع مدرن طبقهها و پارهطبقههای اجتماعی بهواسطه مصرف کالاهای اقتصادی و فرهنگی مواضع اجتماعی متفاوتی اتخاذ میکنند. اتومبیل نماد شاخص تعیین وضعیت اجتماعی افراد است که حد و مرزهای طبقههای اجتماعی را مشخص میکند اما در نهایت فهم ناروایی از نابرابریهای طبقههای اجتماعی را رسمیت میبخشد. پژوهش حاضر تلاش دارد نشان دهد که، طبقات مختلف دارای سرمایههای اقتصادی و فرهنگی یا فاقد آن، با انتخاب اتومبیل لوکس در پی کسب تشخص و تمایز هستند و با انتخاب تولید انبوه به دنبال برآوردن ضرورت زندگیشان هستند و بهطور مشخص در پی پاسخ به این پرسش است که آیا اتومبیل لوکس پلاک اروند، منجر به ایجاد حس تشخص در میان پارهطبقههای اجتماعی بالای دارای سرمایههای اقتصادی و فرهنگی شده است؟ روش: روش تحقیق در پژوهش حاضر، پیمایش است. جامعه آماری متشکل از تمامی افراد 18 سال به بالای شهر دزفول و حجم نمونه برابر با 268 نفر است که تعداد 134 نفر را گروه دارندگان اتومبیلهای لوکس اروند و 134 نفر را گروه دارندگان اتومبیلهای تولید انبوه تشکیل دادهاند. از نمونهگیری دردسترس استفاده شده است. همچنین برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار بود. یافتهها: تحلیل دادههای تحقیق حاکی از تفاوت معنادار بین دارندگان خودروهای لوکس و تولید انبوه از لحاظ هر سه بعد سرمایه فرهنگی، سرمایه اقتصادی و تمایز اجتماعی است. در ضمن، شدت همبستگی بین سرمایه اقتصادی و تمایز اجتماعی بیشتر از شدت آن بین سرمایه فرهنگی و تمایز اجتماعی است. در بخش معادلات ساختاری نیز تغییرات واریانس تمایز افراد از طریق سرمایههای اقتصادی و فرهنگی به میزان 64% تبیین گردید که در این میان نقش سرمایه اقتصادی بسیار بالاتر از سرمایه فرهنگی برآورد شده است. بحث: جمعبندی نتایج نشان داد که پارهطبقههای فرادست دارای اتومبیل لوکس، و بهواسطه برخورداری از سرمایههای اقتصادی و فرهنگی، تمایز و تشخص اجتماعی کسب میکنند که این تمایز اجتماعی موقعیت آنها را از دیگر گروهها متفاوت و ممتاز نشان میدهد. در برابر، پارهطبقههای اجتماعی فرودست با انتخاب اتومبیل تولید انبوه و برمبنای دارابودن حجم کمی از سرمایههای اقتصادی و فرهنگی، تمایز اجتماعی کمتری کسب میکنند و یا به عبارت بهتر در پی کسب تمایز اجتماعی نیستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Cultural and Economic Capitals on Social Distinction: With an Emphasis on Ownership of a Luxury Car |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Social distinction is a condition which is seen through the actions of consumption. In modern societies, social classes and class fractions adopt different social positions through the use of economic and cultural goods . An automobile is a distinctive status symbol, marking off, but ultimately misrecognizing the inequalities of classes of a society. This research tries to show that different classes, possessing or dispossessing different economic and cultural capitals, by choosing a luxury automobile, are looking for distinction and by choosing mass-produced automobiles try to satisfy their lives' needs. The research tries to answer this question that whether a luxury automobile (Arvand license plate) leads to creation of sense of distinction among high class fractions which possess cultural and economic capitals? Method: The survey method was used for this research. Statistical population included all populations of Dezfoul who were 18 years old and above. Through convenience sampling, the sample group was 268 people, of which 134 had Arvand-license plate cars and 134 had Mass-produced cars. Also, the self-made questionnaire which had good reliability and validity was used to collect data. Findings: Analysis of data demonstrated a significant difference between the owners of Mass-produced cars and the luxury ones in all three dimensions, namely economic and cultural capitals and social distinction . The correlation between economic capital and social distinction was stronger in comparison to the correlation between cultural capital and social distinction.. In. Structural equation Model, the variance changes of distinctions through economic and cultural capital was defined 64% among which the role of economic capital was highly more than the cultural capital. Discussion: the research results showed that high-class people with the luxury cars, due to having access to economic and cultural capitals, achieve social distinction which distinguishes them from the rest of social classes. On the contrary, low-class people with their mass-produced cars and with lower economic and cultural capitals achieve less social distinction or, better to say, do not look for social distinction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
یونس بودات | yones bodat
محسن معروفی | mohsen maroofi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2603-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/843/article-843-541522.htm |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
رفاه اجتماعی |
نوع مقاله منتشر شده |
اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|