|
Hormozgan Medical Journal، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۲۰۸-۲۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی آمادگی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای پیادهسازی نظام یادگیری الکترونیک ضمن خدمت پرستاران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: پرستاران به منظور روزآمد ماندن نیاز دارند در دورههای ضمن خدمت حضور یابند. یادگیری الکترونیک یک راهکار آیندهدار برای ارائهی این دورهها به پرستاران پرمشغله در بیمارستانها میباشد. هدف این مطالعه، ارزیابی آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای پیاده سازی یادگیری الکترونیک ویژه پررستاران میباشد. روش کار: این پیمایش توصیفی - تحلیلی در بیمارستان آموزشی شهر بندرعباس که وابسته به دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از فروردین تا خرداد 1395 انجام شد. جامعه پژوهش این مطالعه عبارت بودند از: پرستاران، مدرسین دوره های پرستاری، و مسئولین ذیربط بیمارستانی و دانشگاهی. به منظور جمعآوری دادهها، پرسشنامهها و سیاهههای وارسی از مطالعات پیشین استخراج شدند و برای این مطالعه تنظیم شدند. از فرمولهای آماری توصیفی و تحلیلی مناسب نیز با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 برای تحلیل آماری استفاده شد. نتایج: دادهها نشان داد دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به طور کلی در شرایط مناسب برای پیاده سازی یادگیری الکترونیک در این موارد میباشد: نیروی انسانی، پشتیبانی فنی، تجهیزات فنی، برنامه راهبردی، تهیه محتوا، و دسترسی به اینترنت. اما دسترسی به منابع اطلاعاتی و کتابخانه دیجیتال در وضعیت خوبی نبود. مسئولین بیمارستانها اذعان داشتند که به لحاظ نیروی انسانی و تجهیزات زیرساختی کمبود دارند. برخی از آنها همچنین در مورد کاربرد آموزش الکترونیک برای آموزشهای بالینی مردد بودند. در بین ابعاد مورد بررسی در پرستاران، بعد دانش دارای میانگین بالاتری نسبت به میانگین سایر ابعاد بود. نتیجهگیری: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به منظور پیاده سازی یادگیری الکترونیک برای دورههای ضمن خدمت پرستاران باید متخصصین برای تولید محتوا و نگهداری زیرساخت استخدام نماید. علاوه بر این، دانش یادگیری الکترونیک و مهارتهای ذینفعان در یادگیری الکترونیک باید افزایش یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
یادگیری الکترونیک، پرستاران، آموزش ضمن خدمت |
|
عنوان انگلیسی |
E-Readiness Assessment of Teaching Hospitals Affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences for E-Learning Implementation for Nurses’ In-Service Training |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: To get updated, nurses need to attend in-service training courses. E-learning is a promising solution for providing courses to busy nurses in teaching hospitals. This study aims to evaluate the readiness of teaching hospitals for e-learning implementation specialized for nurses' in-service trainings. Methods: This descriptive-analytical survey was carried out in Bandar Abbas (Iran) teaching hospitals affiliated to Hormozgan University of Medical Sciences (HUMS) from March to June 2016. It included nursing staff, trainers, and related hospital and HUMS authorities. Questionnaires and checklists adopted from earlier studies and customized for this study were used for data collection. Appropriate descriptive and inferential statistical formulas were applied using SPSS version 19. Results: Data showed that HUMS; in general, was in an optimum situation for e-learning implementation regarding manpower, financial support, technical equipment, strategic plan, content authoring and access to the internet. However, access to information resources and digital library was not good. Hospital authorities stated that they had lack of manpower and required infrastructure. Some of them doubted the appropriateness of e-learning for clinical trainings. Apart from knowledge dimension, nurses reported significantly higher than the average on other study dimensions. Conclusion: To implement e-learning for nurses' in-service trainings, HUMS must hire experts for authoring and producing content; and technical staff for maintenance the infrastructure. Moreover, e-learning knowledge and skills of people involved in e-learning needs to be improved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
E-Readiness, Nurses, In-Service Training |
|
نویسندگان مقاله |
اسما تاب | asma tab student, research committee, دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
کبری جوکار | kobra jokar student, research committee, دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
شیما ملایی | shima mollaei student, research committee, دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
حلیمه آرمیده | halimeh aramideh student, research committee, دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
محسن آزاد | mohsen azad cardiovascular research center, دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)
خدیجه احمدزاده | khadijeh ahmadzadeh phd candidate, medical library and information sciences, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
نادر عالیشان کرمی | nader alishan karami phd student, knowledge and information science, faculty of human sciences, دانشگاه بین الملل امام رضا، مشهد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-162&slc_lang=en&sid=en |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|