|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۶۰-۲۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر برنامه درمانی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی (فلورتایم) بر اساس هیجان ابرازشده مادران بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف این پژوهش به منظور طراحی مداخله مبتنی بر تفاوتهای فردی بر اساس هیجان ابرازشده والدین و تأثیر این برنامه بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا انجام شد. مواد و روش ها نوع مطالعه برای بخش اول، مطالعه علّی مقایسهای و بخش دوم مطالعه نیمهآزمایشی است. به منظور طراحی برنامه درمانی فلورتایم مبتنی بر هیجان ابرازشده والدین، ابتدا به صورت ترکیبی تودرتو با پرسشنامه محققساخته برای سنجش کیفی و پرسشنامه خانواده برای بخش کمّی، وضعیت هیجانی مادران اوتیسم سنجیده شد. بر این اساس برنامه درمانی 23 جلسهای تدوین شد. در نهایت 20 کودک اوتیسم با عملکرد بالا از مراکز اوتیسم به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند؛ 10 نفر به عنوان گروه آزمایش که علاوه بر مداخله ABA برنامه مداخله طراحیشده به آنها ارائه شد و 10 نفر به عنوان گروه کنترل که صرفاً ABA دریافت میکردند، انتخاب شدند. ابزارهای استفادهشده عبارتند از: پرسشنامه خانواده، آزمون ASSQ و آزمون هوش استانفورد بینه، آزمون گیلیام و سازگاری اجتماعی واینلند. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون مانوا و مانکوا با نرمافزار spss نسخه 19 انجام شد. یافته ها نتایج بیانگر این هستند که با وجود تفاوت معنیدار در هیجان ابرازشده مادران اوتیسم و عادی و زیادبودن هیجان ابرازشده مادران اوتیسم در نمره کلی هیجان ابرازشده، انتقاد و درگیری عاطفی افراطی، بعد از ارائه مداخله، تفاوت معنیداری بین دو گروه کودکان تحت مداخله ABA و کودکان تحت مداخله فلورتایم در مهارتها و سازگاری اجتماعی ملاحظه نشد. اما گروه آزمایش، بعد از ارائه مداخله، عملکرد بهتری در نمره ارتباط داشتند. نتیجه گیری با توجه به زیادبودن هیجان ابرازشده والدین کودکان با اختلال اوتیسم، باید مداخلات مختلفی برای کاهش هیجان ابرازشده آنها ارائه داد. همچنین میتوان از مداخلات اجتماعی از جمله مداخله فلورتایم برای افزایش ارتباط کودکان با اختلال اوتیسم عملکرد بالا استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اوتیسم، فلورتایم، هیجان ابرازشده، مهارت های اجتماعی، مادران |
|
عنوان انگلیسی |
Impact of Individual Differences Intervention (Floortime) Based on Parents’ Expressed Emotion on Children’s Social Skills With High-Functioning Autism Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives This study was conducted to design Individual Differences intervention based on parents' expressed emotion and its impact on children's social skills with high-functioning autism disorder. Methods The first part of this study is comparative-causal and the second part is a semi-experimental study. In order to design Floortime treatment plan based on parents' expressed emotion, first in an Embedded Design Mixed Research Method by means of researcher's questionnaire for qualitative measurement and family questionnaire for quantitative part of emotional state of mothers with autistic children were measured. Accordingly, the treatment plan with 23 meetings was codified. Finally, 20 children with high-functioning autism were selected from the autism centers by available sampling. Out of them, 10 children were put into the experimental group and they were provided designed intervention plan in addition to the ABA intervention, and the other 10 children formed the control group, who merely received Applied Behavior Analysis (ABA) intervention. Tools used were Family Questionnaire, ASSQ test, Stanford-Binet intelligence test, and Gilliam and Vineland social compatibility tests. Results Results show that there are significant differences in mother's expressed emotion in case of normal and autistic children. The expressed emotion of mothers of autistic children is high in terms of the total score of expressed emotion, criticism, and Emotional Over-Involvement (EOI). After the intervention, no significant difference was observed in the social compatibility and communication skills between the two groups of children who were under the ABA intervention and who were under Floortime intervention. But after the intervention, the experimental group had a better score in relation variable. Conclusion Given the high level of excitement expressed by parents of children with autism, various interventions have to reduce their excitement. You can also use social interventions such as floortime intervention to increase the association of children with high performance autism disorder |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autism, Expressed emotion, Floortime, Mothers, Social skills |
|
نویسندگان مقاله |
کبری اباذری | kobra abazari department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مختار ملک پور | mokhtar malekpour department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سالار فرامرزی | salar faramarzi department of psychology and education of children with special needs, faculty of education and psychology, university of isfahan گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2493-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|