روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۷۸-۲۹۳

عنوان فارسی ارتباط میان صفات اتیستیک، نقص مؤلفه های حل مسئله اجتماعی، نشانه های افسردگی و اضطراب: رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله اهداف هدف مطالعه حاضر بررسی روابط ساختاری میان صفات اتیستیک، نقص مؤلفه‌های حل مسئله اجتماعی، نشانه‌های افسردگی و اضطراب است. مواد و روش ها جامعه نمونه پژوهش شامل 336 دانشجو ( مرد و زن) در سال تحصیلی 1395-1394 بود که در دامنه سنی 18 تا 35 سال قرار داشتند و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. دانشجویان به پرسش‌نامه‌های ضریب طیف اتیسم، حل مسئله اجتماع (فرم کوتاه)، افسردگی بک و اضطراب بک پاسخ دادند. داده‌های گرده‌آوری‌شده با استفاده از روش‌های همبستگی پیرسون، آزمون بوت استرپ و مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 18، LISREL نسخه 8/5 و Mplus نسخه 5/1 تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته ها نتایج حاصل از تحلیل نشان داد نقص مؤلفه‌های حل مسئله اجتماعی، در رابطه بین شدت صفات اتیستیک و نشانه‌های افسردگی و اضطراب نقش میانجی دارد و تمام شاخص‌های برازش مدل فرضی در محدوده برازش مناسب قرار داشت. همچنین همبستگی متقابل و مثبتی (45/0≥r≥25/0) بین صفات اتیستیک، نقص حل مسئله اجتماعی، اضطراب و افسردگی وجود داشت و تمامی روابط به لحاظ آماری معنی‌دار (P<0/01) بود. نتیجه گیری یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر حمایت بیشتری را از رابطه ساختاری بین نقص مؤلفه‌های حل مسئله و شدت نشانه‌های افسردگی و اضطراب و صفات اتیستیک ارائه می‌دهد و درک چگونگی ارتباط آن‌ها با نشانه‌های افسردگی و اضطراب کمک‌کننده خواهد بود تا در آینده به تلاش‌هایی برای ایجاد برنامه‌های حل مسئله برای افراد دارای صفات اتیستیک منجر شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Relationship Between Autistic Traits, Social Problem-Solving Deficiencies, and Depressive - Anxiety Symptoms: A Structural Equation Modeling Approach
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The current study investigated the structural relationship between autistic traits, the components of social problem-solving deficiencies and depressive-anxiety symptoms. Methods The study was conducted in 2015-2016 consisting of 336 students (male and female) with their age ranging from 18 to 35 years old. They were selected by using the convenience sampling method, and were assessed on Autism Spectrum Quotient (AQ), social problem-solving (SPSI-SF), and depression and anxiety symptoms (BAI and BDI-II). For data analysis, Pearson conduct coefficient, structural equation modeling, and boot stooping methods were conducted. ResultsThe results of the analysis revealed that the deficit in social problem-solving component has an intermediary role in assessing the relationship between the severity of autistic traits, and depression-anxiety symptoms. All other hypothetical fitness indices model were in the appropriate range of positive cross-correlation (0.45≥r≥0.25) between autistic traits, problem-solving deficiencies component, and depression- anxiety, All relations were found to be statistically significant (P< 0.01). Conclusion The findings from the current study provide further support to the structural relationship between the components of the problem-solving deficiencies, severity of depressive - anxiety symptoms, and autistic traits. The understanding of how they are related to depressive - anxiety symptoms will hopefully help in informing about the future attempts for adopting an effective problem-solving programs for individuals with autistic traits.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی ابراهیمی | ali ebrahimi
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health tehran institute of psychiatry , iran university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽ ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

عباس رمضانی فرانی | abbas ramezani farani
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health tehran institute of psychiatry , iran university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مژگان لطفی | mojgan lotfi
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health tehran institute of psychiatry , iran university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

میترا حکیم شوشتری | mitra hakim shushtari
department of clinical psychology, school of behavioral sciences and mental health tehran institute of psychiatry , iran university of medical sciences
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو روانپزشکی تهران ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻬﺪاﺷﺘﯽدرﻣﺎﻧﯽ ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1733-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات