روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۹۴-۳۰۵

عنوان فارسی الگوی شکلهای متحرک: آزمون توانمندی درک قصد دیگران
چکیده فارسی مقاله اهداف یکی از بخش‌های مهم در درک ذهنیت دیگران، تشخیص نیّت و هدف آن‌ها از انجام رفتارهایشان است. این مطالعه با هدف تعیین روایی آزمون الگوی «شکل‌های متحرک» برای تعیین عملکرد کودکان دبستانی در فهم قصدمندی رفتار دیگران انجام گرفت. مواد و روش ها در یک بررسی مقطعی برای ارزیابی ابزارها، دانش‌آموزان دبستانی پایه‌های سوم تا پنجم شهر تهران با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی وارد شدند. والدین سیاهه رفتاری کودکان را تکمیل کردند. پس از انجام آزمون ایشی‌هارا به‌منظور ارزیابی نبود کوررنگی در کودکان، آزمون الگوی «شکل‌های متحرک» برای کودکان اجرا شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS18 برای تحلیل داده‌ها آمار توصیفی، آزمون‌های تی، رگرسیون‌ خطی وهمبستگی پیرسون به‌کار رفت. یافته ها ارتباطی میان شاخص قصدمندی با سن و جنس به‌دست نیامد. تمام متغیرهای الگوی شکل‌های متحرک با یکدیگر همبستگی معنی‌دار (P<0/01) داشتند. ضریب همبستگی نمره قصدمندی وتعداد اصطلاحات ذهنی‌سازی 0.612 (P=0/01) بود. میان متغیرهای الگوی «شکل‌های متحرک» با نمرات زیر مقیاس‌های سیاهه رفتاری کودک، همراهی معنی‌داری به‌دست نیامد. نتیجه گیری الگوی «شکل‌های متحرک» می‌تواند به عنوان ابزاری با روایی ساختاری مناسب برای ارزیابی قصدمندی در کودکان دبستانی به کار رود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قصدمندی، روایی، کودکان

عنوان انگلیسی Validity of the “Moving Shapes” Paradigm: A Test to Evaluate the Ability to Understand Others’ Intentionality
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Attributing the intention to others' behavior is one important factor in the theory of mind development. This study aimed to assess validity of the "Moving shapes" paradigm in a group of Iranian school-aged children to evaluate their understanding the intention of others' behavior. Methods Through randomized cluster sampling, students at grades 3 to 5 were recruited among the mainstream schools in Tehran. Parents completed the Child Behavior Checklist (CBCL). After using the Ishihara test to rule out color-blindness, the "Moving shapes" paradigm was performed for all participants. Data were analyzed using descriptive methods, T test, linear regression, and Pearson's correlation analysis. Results The mean age of the participants was 9.96(SD=0.916) years, and 49.2% of them were male. There was no association between age and gender with intentionality score. All variables of the paradigm were significantly correlated with each other (P< 0.05). The correlation coefficient for intentionality score and number of metallizing terms was 0.612 (P=0.01). There was no significant association between the CBCL subscale scores and animated variables. Conclusion The "Moving shapes paradigm" can be used as a valid test for evaluation of the intentionality in Iranian school-aged children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intention, Validity, Children, Theory of Mind

نویسندگان مقاله مهدی تهرانی دوست | mehdi tehrani doost
1-roozbeh hospital, tehran university of medical sciences, tehran, iran2-research center for cognitive and behavioral sciences, tehran university of medical sciences
1-بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران-2-مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری

زهرا شهریور | zahra shahrivar
research center for cognitive and behavioral sciences, roozbeh hospital, tehran university of medical sciences-department of psychiatry, school of medicine, tehran university of medical sciences
مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری -بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آناهیتا خرمی بنارکی | anahita khorrami banaraki
, department of cognitive sciences, institute for cognitive science studies, tehran, iran
گروه علوم اعصاب شناختی، پژوهشکده علوم شناختی
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده علوم شناختی

آذر محمدزاده | azar mohammad zadeh
roozbeh hospital, tehran university of medical sciences
بیمارستان روزبه، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2342-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات