|
طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و اهداف اختلال نقصتوجه و بیشفعالی، اختلالی عصب-تحولی است. نقص کارکردهای اجرایی خصیصه فراگیر این اختلال محسوب میشود. هدف از مطالعه حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر بهبود توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی در کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجّه/بیشفعالی میباشد. مواد و روش ها پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی که در آن از طرح کارآزمایی بالینی تصادفی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) استفاده شده است. در مطالعه حاضر30 کودک 7 تا 12 ساله مراجعهکننده به کلینیکهای شهر تهران که توسط روان پزشک دارای تشخیص اختلال نقص توجّه/بیش فعالیبودند با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند.توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی با آزمونهای ثبت توجه و ردیابی الف و ب ارزیابی شد. دادههای پژوهش حاضر با آزمون آماری tمستقل، تحلیل واریانس آمیخته و به کمک نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که در توجه پایدار (01/0>P) و انعطافپذیری شناختی (01/0>P) گروه درمان بعد از مداخله بهبود حاصل شد. به این صورت که در پیش آزمون تفاوت چندانی بین گروه کنترل و آزمایش در توجه پایدار و انعطافپذیری شناختی دیده نشد، امّا در پس آزمون نمرات گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل افزایش یافته بود. نتیجه گیری نتایج حاصل از تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که با در نظر گرفتن گروه کنترل و درمان توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت موجب تقویت توجه پایدارو انعطافپذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نقصتوجّه/ بیشفعالی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Motor Based Cognitive Rehabilitation on Improvement of Sustained Attention and Cognitive Flexibility of Children with ADHD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurodevelopmental disorder. Executive functions defect is considered as a general feature of the disorder. The aim of the present study was to examine the effectiveness of motor based cognitive rehabilitation on the improvement of sustained attention and cognitive flexibility in children with ADHD. Materials and Methods: The present study followed a quasi-experimental randomized clinical trial design (pretest-posttest with control group). A total of 30 children aged 7 to 12 referring to the clinics in Tehran were diagnosed by a psychiatrist with ADHD. Participants were selected using convenience sampling and then randomly divided into control and experimental groups. Sustained attention and cognitive flexibility were evaluated using recording attention tests and tracking A and B. Data were analyzed running independent t-test and mixed ANOVA in SPSS, version 20. Results: The results of the study showed that sustained attention (P< 0/01) and cognitive flexibility (P< 0/01) of the experimental group improved after the intervention, meaning that in the pretest, little difference was observed between the control and experimental groups in sustained attention and cognitive flexibility, but in post-test, scores of experimental group were significantly higher than those of the control group. Conclusions: The results of the statistical analysis showed that with regard to the control group, gesture-based cognitive rehabilitation therapy improved sustained attention and cognitive flexibility in children with ADHD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عسل ناجیان | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
وحید نجاتی | دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه علوم شناختی، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده علوم شناختی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100350_ce1f02f21ba7c38187ebdf07a50e96d1.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-563903.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|