طب توانبخشی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۳۰-۳۸

عنوان فارسی بررسی همبستگی بین تبحر حرکتی با عملکرد اجرایی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال هماهنگی تکاملی ۷ تا ۱۱ ساله
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلال هماهنگی تکاملی (DCD) یک نقص جدی در تکامل هماهنگی حرکتی می باشد. این اختلال به طور جدی دستاوردهای تحصیلی و فعالیت های روزمره زندگی را متاثر می کند. هدف تحقیق حاضر بررسی همبستگی بین تبحر حرکتی با عملکرد اجرایی و کارکرد تحصیلی کودکان با اختلال هماهنگی تکاملی 7 تا 11 ساله استان ایلام می باشد. مواد و روش ها پژوهش حاضر بر اساس مطالعه توصیفی-تحلیلی می اشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه کودکانی بود که در مدارس ابتدایی استان ایلام مشغول گذراندن تحصیل بودند. به روش تصادفی ساده 53 کودک DCD واجد شرایط پژوهش از میان آنها انتخاب گردیدند. این کودکان از نظر تبحر حرکتی (با آزمون برونینکس اوزرتسکی) و عملکرد اجرایی (پرسش نامه سنجش رفتاری عملکردهای اجرایی (بریف)) و کارکرد تحصیلی (آزمون محقق ساخته) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج با استفاده از نسخه 16 نرم افزار SPSS توسط آزمایه آماری پیرسون مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها میان نمره کل آزمون برونینکس اوزرتسکی کودکان با نمره کل بریف آنها همبستگی معناداری (01/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی تکاملی، تبحر حرکتی، عملکرد اجرایی، کارکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی Correlation between Motor Proficiency with Executive Function and Educational Performance of 7-11 Year-Old Children with Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Backgroundand Aim: Developmental Coordination Disorder (DCD) is a serious defect in the development of motor coordination. This disorder affects educational achievement and activities of daily living to a considerable amount. The purpose of the present investigation was to study the correlation between motor proficiency with executive function and educational performance of 7-11 year-old children with DCD in Ilam province, Iran. Materials and methods: A descriptive-analytic study was conducted on 53 DCD children, who met the inclusion criteria conditions, randomly selected from the pool of all children in Ilam primary schools. Next, the childrens' motor proficiency, executive function, and educational performance were evaluated using Bruininks Oseretsky test, Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF), and a researcher-made test, respectively. Results were analyzed using SPSS software (version 16) and pearson correlation coefficient. Results:Significant correlations were found between the total scores of Bruininks Oseretsky test with the total scores of BRIEF (p < 0/01). The correlation between total scores of Bruininks Ossietzky test with spelling test (p < 0/01) and math test (p < 0/05) was also significant. Conclusion: The present study showed that there is a significant correlation between the motor proficiency with executive function and academic performance of children with DCD, which could be used by clinicians for early intervention to improve executive function and educational performance of children with DCD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شیرین ملکی |
کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

مهدی علیزاده زارعی | alizadeh zarei
استادیار و عضو هیات علمی، گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

قربان تقی زاده |
دانشجوی دکترای تخصصی نوروساینس. مربی و عضو هیات علمی، گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

شهلا رفیعی |
کارشناس آموزش، گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

حمید صالحی |
استادیار و عضو هیات علمی، گروه رفتار حرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100376_fdc6408418a2cbc478f77e70ccf6cecb.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-563906.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات