روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۲۴-۴۳۷

عنوان فارسی پیش بینی مؤلفه های اضطراب امتحان با توجه به اهمال کاری رفتاری، اهمالکاری تصمیم گیری و اجتناب شناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله اهداف اضطراب امتحان، مشکل مهم آموزشی در میان دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر جهان است. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه اهمال‌کاری رفتاری، اهمال‌کاری تصمیم‌گیری و اجتناب ‌شناختی با مؤلفه‌های اضطراب امتحان در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز است. مواد و روش ها پژوهش حاضر، مطالعه‌ای پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز هستند که به‌صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس اهمال‌کاری عمومی لای، مقیاس اهمال‌کاری تصمیم‌گیری مان، پرسش‌نامه اجتناب ‌شناختی سکستون و پرسش‌نامه اضطراب امتحان فریدمن استفاده شد. در این پژوهش به‌منظور تحلیل داده‌ها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نگارش 17 نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها یافته‌ها نشان دادند ترکیب خطی مؤلفه‌های اضطراب امتحان را می‌توان با ترکیب خطی متغیرهای پیش‌بین، ‌پیش‌بینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، اهمال‌کاری رفتاری و تصمیم‌گیری به‌طور معناداری پیش‌بینی‌کننده تحقیر اجتماعی (001/0>P، 238/0=β و 001/0>P، 302/0=β) و خطای شناختی (001/0>P، 381/0=β و 006/0>P، 204/0=β) در دانشجویان بودند. همچنین، اهمال‌کاری رفتاری و اجتناب شناختی پیش‌بینی‌کننده تنیدگی (001/0>P، 314/0=β و 002/0>P، 246/0=β) بودند. نتیجه گیری از آنجا که متغیرهای مذکور نقش مؤثری در اضطراب امتحان دارند، ضروری است دانشگاه‌ها توجه بیشتری به عوامل تأثیرگذار بر کاهش اهمال‌کاری و اجتناب شناختی داشته باشند تا از این طریق اضطراب امتحان کاهش یابد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prediction of Subscale Test Anxiety Considering Behavioral Procrastination, Decisional Procrastination and Cognitive Avoidance in University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Test anxiety is the most important problem among students around the world. The purpose of this study was to investigate the relationship between behavioral procrastination, decisional procrastination and cognitive avoidance with subscales test anxiety in students of the Shahid Chamran University of Ahvaz. Methods This survey study is correlation in form. A sample of 200 students was selected by multi- stage cluster sampling method. General procrastination scale, decisional procrastination scale, cognitive avoidance questionnaire and Fried-Ben test anxiety were used to collect data. In order to analyze data, canonical correlation and multiple regression methods were used. Data analysis was carried out using the SPSS-17 software. Results The canonical analysis showed that the linear combinations of predictor variables were correlated with linear combinations of dependent variables. Regression analysis showed that procrastination behavioral and procrastination decisional significantly predicted social derogation (β=0.238, P< 0.001; β=0.302, P< 0.001, respectively) and cognitive obstruction (β=0.381, P< 0.001; β=0.204, P< 0.006, respectively). Also, procrastination behavioral and cognitive avoidance significantly predicted tenseness (β=0.314, P< 0.001; β=0.246, P< 0.002, respectively). Conclusion It is argued that universities should pay more attention to the factors that play significant roles in decreasing procrastination and decreasing cognitive avoidance. This is more likely to reduce test anxiety among graduate students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله یحیی حسین زاده فیروزآباد | yahya hosseinzadeh firouzabad
faculty of education and psychology, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

سودابه بساک نژاد | soodabeh bassak nejad
department of clinical psychology, faculty of education and psychology, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

ایران داودی | iran davoudi
, department of clinical psychology, faculty of education and psychology, shahid chamran university of ahvaz
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2484-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-568053.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات