روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۳، شماره ۴، صفحات ۴۹۴-۵۰۹

عنوان فارسی بررسی مقدماتی ویژگی های روانسنجی پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان (CCBQ)
چکیده فارسی مقاله اهداف بر اساس یافته‌ها، سبک‌های مقابله کودکان و نوجوانان با پریشانی و سازگاری رابطه دارد. با وجود اهمیت و پیامدهای پاسخ‌های مقابله کودکان، هیچ معیار پذیرفته‌شده‌ای برای اندازه‌گیری مقابله کودکان وجود ندارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی پایایی، روایی و مدل‌یابی ساختاری پرسش‌نامه رفتارهای مقابله‌ای کودکان (CCBQ) انجام شد. مواد و روش ها این پژوهش بر اساس روش همبستگی صورت گرفت و مطالعه روی دانش‌آموزان 10 تا 16 ساله ساکن استان گیلان انجام شد. تعداد 300 دانش‌آموز (139 دختر و 161 پسر با میانگین سنی ​​23/13 سال) با استفاده از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای انتخاب شدند. روایی پرسش‌نامه از طریق روش تحلیل عاملی اکتشافی، تأییدی و روایی ملاکی هم‌زمان بررسی شد. پایایی پرسش‌نامه نیز با استفاده از روش‌های آلفای کرونباخ و بازآزمایی بررسی شد. اعتبار صوری و محتوایی پرسش‌نامه CCBQ به تأیید استادان روان‌شناسی رسید. داده‌ها با استفاده از نگارش 22 نرم‌افزار SPSS و نگارش 16 نرم‌افزار AMOS تجزیه‌و‌تحلیل شدند. یافته ها تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از مؤلفه‌های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که درنهایت، 41 سؤال اندازه‌گیری مقابله‌ای سه عاملی شامل انحراف از مشکل، کنارآمدن با مشکل برای بهبود مسئله و کنارآمدن ویرانگر، بیش از 9/60 درصد از کل واریانس‌ها را تبیین می‌کنند. روایی هم‌گرایی پرسش‌نامه، ارتباط رضایت‌بخش بین نمره کل ابعاد را نشان داد. برای تعیین اعتبار هم‌زمان (CCBQ) از اضطراب حالت‌صفت کودکان استفاده شد که نتایج همبستگی معنادار بودند. آلفای کرونباخ و روش آزمون مجدد برای کل مقیاس بین 74/0 تا 91/0 بود. ارزیابی این آزمون، قابلیت اطمینان قوی و اعتبار اولیه مناسب را نشان ‌داد. نتیجه گیری بر اساس نتایج به‌دست آمده از تحلیل روایی و پایایی پرسش‌نامه رفتار مقابله‌ای کودکان، این ابزار اعتمادپذیر و معتبر است و می‌تواند رفتارهای مقابله با مشکلات هیجانی کودکان و نوجوانان جامعه ایرانی را بررسی کند، اما باید مطالعات آینده در جمعیت بالینی هم انجام گیرند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روانسنجی، تحلیل عاملی، پرسشنامه رفتارهای مقابله ای کودکان

عنوان انگلیسی A Preliminary Evaluation of the Psychometric Properties of the Children’s Coping Behavior Questionnaire (CCBQ)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Children's and adolescents' coping styles are associated with distress and adjustment. Despite the significance and implications of children's coping responses, no accepted standard exists to measure children's coping behavior. The purpose of the present study was standardization and study of the psychometric properties of Children's Coping Behavior Questionnaire (CCBQ) in Northern Iran (Guilan). Methods This was a correlation study and was implemented among 10- to 16-year-old students of Guilan. Among statistical population, 300 students (139 girls and 161 boys with an average age of 13.23) were selected using multistage sampling, and they responded to the items in CCBQ. To assess reliability and validity we used Exploratory Factor Analysis (EFA), Confirmatory Factor Analysis (CFA), and convergent validity. The reliability was assessed by using two methods; Cronbach's alpha and test-retest. The face validity and construct validity of the questionnaire were approved by a professors of psychology. Results Based on factor analysis using principal components and varimax rotation, final analyses revealed a 41-item coping measure with a 3-factor solution of "diversion", "ameliorative coping", and "destructive coping", which explained more than 60.9% of the total variance. Convergence validity of the questionnaire showed a satisfactory correlation in the total score of CCBQ. To determine concurrent validity with the CCBQ we used State-Trait Anxiety Children Inventory correlations that were satisfactory (P< 0.05). Cronbach's alpha and test-retest for the total scale were between 0.74 and 0.91. The measurement showed strong reliability and good preliminary validity data. Conclusion Our results established that the Children's Coping Behavior Questionnaire is a reliable and valid method and is capable to be used in Iranian society to investigate emotional problems. Future studies need to be undertaken in a clinical population.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز فلاحی خشت مسجدی | mahnaz fallahi
, mental health unit, deputy of health, guilan university of medical sciences
واحد بهداشت روان، معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

موسی کافی ماسوله | mousa kafie masuleh
, department of psychology, faculty of literature and humanities, university of guilan
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

مهناز خسرو جاوید | mahnaz khousro javid
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of guilan
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

رقیه کریمی لیچاهی | roghaie karimi lie chahei
center for learning disorders, guilan organization of education
مرکز اختلال یادگیری، اداره آموزش و پرورش استان گیلان

بیژن اسکندری | bijan eskandari
deputy of health, guilan university of medical sciences
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2202-2&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/21/article-21-568058.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات