|
Health in Emergencies and Disasters Quarterly، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۷۷-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تاثیر دو روش آموزشی صلاحیت محور و سخنرانی بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تریاژ بیمارستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: مهمترین نکته در ارایه خدمات مناسب به حجم بالای بیماران مراجعه کننده به بخش اورژانس با توجه به کمبود نیرو و امکانات انجام صحیح تریاژ می باشد. از آنجا که تریاژ صرفا از طریق بازآموزی برای پرستاران ممکن می باشد این مطالعه به مقایسه دو شیوه آموزشی صلاحیت محور و سخنرانی بر دانش و عملکرد پرستاران در این زمینه می پردازد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 75پرستار شاغل در بخش اورژانس بیمارستان های فاطمه الزهرا، رسول اکرم، شهید مطهری که بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شده بودند، به روش تصادفی ساده در سه گروه 25 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهشگر ساخته شامل" آزمون دانش تریاژ" دارای 15 سوال و چک لیست عملکرد تریاژ شامل 50 نمره می باشد. روایی آزمون ها به روش صوری و محتوا با نظر خبرگان انجام شد و پایایی به روش آزمون باز آزمون که همبستگی پیرسون 88/0 بدست آمد. پس از بررسی سطح دانش و عملکرد، مداخله به دو روش در دو گروه انجام شد. و در نهایت آزمون مجدد و چک لیست عملکرد برای هر سه گروه انجام شد و داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: بین میانگین نمره دانش و عملکرد در دو گروه مداخله قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار مشاهده شد(05/0 P <). همچنین بین میانگین تفاضل نمرات دانش و عملکرد در انجام تریاژ، بین دو گروه مداخله و گروه کنترل اختلاف معنی درا مشاهده شد(05/0 P <). در ضمن مقایسه بین دو گروه مداخله نشان می دهد دانش و بخصوص در قسمت عملکرد گروه صلاحیت محور نمره عملکرد بالاتری مشاهده شد(05/0 P <). نتیجه گیری: آموزش به روش صلاحیت محور تاثیر بیشتری از آموزش سخنرانی بردانش و عملکرد در زمینه تریاژ دارد. با توجه به نمرات کسب شده این تفاوت در قسمت عملکرد بیشتر می باشد. پیشنهاد می شود این شیوه جهت بازآموزی پرستاران در زمینه تریاژ مورد استفاده قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparing the Effect of the Two Educational Methods: Competency-Based, and Lecture, on the Knowledge and Performance of Nurses in the Field of Hospital Triage |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The most critical issue in providing appropriate services to the large number of patients referring to emergency wards is the proper conduct of triage, by considering the shortage of personnel and the insufficiency of facilities. The learning of the triage can only be possible through retraining of nurses. Therefore, this study attempts to compare the two educational methods, competency-based training and lecture, and to compare their impact on the knowledge and performance of nurses regarding triage. Materials and Methods: In this semi-experimental study, 75 nurses employed in the emergency wards of Fatemeh Al-Zahra, Rasul Akram, and Shahid Motahari hospitals were selected based on the inclusion criteria of the study. Nurses were placed in three groups (one control and two intervention, n=25) through a simple random method person groups of control and intervention. The researcher-made tools included "triage knowledge test" with 15 questions, and "triage performance checklist" that included 50 scores. The validity of the tests was performed through the formal and content method with the opinion of experts, and the reliability was verified through the test-retest method for which the Pearson Correlation Coefficient was 0.88. After examining the level of knowledge and performance, the intervention was carried out through two methods in the two groups. Eventually, a renewed test and the performance checklist were carried out for all the three groups and data were analyzed using SPSS software V. 21. Results: There is a significant difference between the mean score for knowledge and performance in the two groups before and after intervention (P< 0.05). Also, there was a significant difference between the two intervention groups and control in the mean difference of scores for knowledge and performance in conducting the triage (P< 0.05). Comparison between the two intervention groups demonstrates that in the performance part, the competency-based group had a higher performance score (P< 0.05). Conclusion: Education and training through the competency-based method have more effect than lecture training on the performance of nurses in the field of triage. It is suggested to use this method for retraining of nurses in the field of triage. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Triage, Competency-based education, Lecture, Nurse |
|
نویسندگان مقاله |
سید داود حسینی | seied davood hoseini department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمیدرضا خانکه | hamid reza khankeh department of public health sciences, karolinska institutet, stockholm, sweden. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
اصغر دالوندی | asghar dalvandi department of nursing, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
امین صابری نیا | amin saberinia department of emergency medicine, school of medicine, kerman university of medical sciences, kerman, iran. - سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
پوریا رضاسلطانی | pouria rezasoltani department of biostatics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
سیده زهرا میرزایی راد | seiedeh zahra mirzaeirad department of nursing, school of nursing amp; midwifery, golestan university of medical sciences, gorgan, iran. دانشگاه علوم پزشکی گلستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hdq.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-215-1&slc_lang=fa&sid=en |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/370/article-370-569258.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|