Health in Emergencies and Disasters Quarterly، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش مدیریت استرس براساس الگوی پرسید برتنش شغلی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، سال ۱۳۹۵
چکیده فارسی مقاله چکیده سابقه و هدف: یکی از مهم ترین منابع ایجاد کننده تنش در زندگی هر فرد شغل وی می باشد. طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای آمریکا (NIOSH) تنش شغلی عبارتست از :  پاسخ های حسی و جسمی مضر در زمانی که نیازهای شغلی با توانائی ها ، منابع یا نیازهای کارمند مطابقت ندارد . تکنسین های اورژانس 115  از گروه هایی هستند که با شرایط سخت کاری بیشترین تنش شغلی را تحمل می کنند. هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس براساس الگوی پرسید برتنش شغلی کارکنان اورژانس پیش بیمارستانی می باشد. مواد و روش‌ها: تحقیق حاضر یک مطالعه از نوع نیمه تجربی کارآزمایی میدانی شاهدداردرمحیط پژوهش شامل کارکنان اورژانس115مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی در78پایگاه شهری و جاده ای  دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال 1395 می باشد. با توجه به معیارهای ورود به مطالعه، نمونه ها به روش تصادفی ساده  در دو گروه 65 نفری مداخله و 65 نفری کنترل قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده هادراین مطالعه، قبلاً در مطالعات مشابه روایی شده است. پس از انجام پیش آزمون  براساس نتایج آن آموزش مبتنی بر سازه های مدل پرسید در دو 5جلسه به مدت 4 ساعت در 2 روز انجام شد.تجزیه تحلیل آماری قبل و 5/1 ماه بعد از آموزش ، بصورت توصیفی Pre-test ، Post –test ، رگرسیون، آزمون تی ، کولموگروف-اسمیرنوف ،همبستگی پیرسون  با رایانه و محیط نرم افزار آماری SPSS21   استفاده شد. یافته‌ها: در این مطالعه سازه های قادر کننده ، تقویت کننده و رفتار در گروه مداخله، بعد از آموزش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی دار داشت(P< 0/05) میانگین تنش شغلی در گروه مداخله از.3.18.به 2.49کاهش یافت. استنتاج: با توجه به اینکه مداخله آموزشی براساس سازه های الگوی پرسید بر تنش شغلی و رفتار تأثیر داشته محققان، آموزش مبتی بر این الگو را پیشنهاد می نمایند..
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنش شغلی، تکنسین های اورژانس پیش بیمارستانی،مدل پرسید

عنوان انگلیسی Effect of Stress Management Training Based on PRECEDE Model on Prehospital Emergency Staff Occupational Tension in Mazandaran University of Medical Sciences in 2016
چکیده انگلیسی مقاله Background: One of the most important sources of tension in everyone's life is their job. The aim of this study is to determine the effect of stress management training using the PRECEDE model on the occupational tension of the pre-hospital emergency staff. Materials and Methods: This research is a quasi-experimental field trial controlled study that included emergency medical technicians from 115 emergency center for disaster management and 78 urban and road base in the Mazandaran University of Medical Sciences. According to the inclusion criteria, the subjects were randomly divided into two groups of intervention (n=65) and control groups (n=65). Data were collected using the stress factors questionnaire and questionnaire based on PRECEDE model. After the pretest, according to the results of the PRECEDE model-based instruction in 2 days, every 4 hours during 5 separate meeting it was.  Results: After the training, the variables of predisposing, reinforcing, and enabling, and the behavior in the intervention group increased significantly (P< 0.05) compared to the control group. The mean score of occupational tension in the intervention group reduced from 3.18 to 2.49. Conclusion: The findings showed that education based on PRECEDE model increases the predisposing factor (knowledge and attitude), reinforcing factor, and enhancer factor. These factors have the potential to affect the behavior more effectively. According to this, educational intervention based on PRECEDE model structures is effective on job stress and behavior. Researchers have suggested training on this pattern.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله EMS, Occupational stress, Stressors, Technicians, Tension

نویسندگان مقاله غلامرضا اسماعیل زاده گتابی | gholamreza esmailzadeh gatabi
department of health education and promotion, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran.
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

زهرا جلیلی | zahra jalili
department of health education and promotion, science and research branch, islamic azad university, tehran, iran.
واحد علوم تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

ربیع الله فرمان بر | rabiollah farmanbar
department of health education and health promotion, school of health, guilan university of medical sciences, rasht, iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://hdq.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-204-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/370/article-370-569263.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات