|
مجله سالمندی ایران، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۴-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اجرا و ارزیابی آموزش مبحث دندانپزشکی سالمندان به صورت مجازی به دانشجویان دندانپزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اهداف امروزه آموزش دندانپزشکی سالمندان به دانشجویان دندانپزشکی اهمیت یافته است. از سوی دیگر با مطرحشدن تکنولوژیهای نوین آموزشی، تأکید بسیاری بر تغییر رویکرد از شیوه آموزش سنتی به شیوه مجازی شده است. این مطالعه در سال تحصیلی 1394-1395 با هدف طراحی و اجرا و ارزیابی آموزش مبحث دندانپزشکی سالمندان به صورت مجازی به دانشجویان سال آخر دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مقایسه آن با روش سنتی انجام شده است. مواد و روش ها در این مطالعه مداخلهای، 64 نفر از دانشجویان سال آخر دندانپزشکی شرکت کردند. مبحث دندانپزشکی سالمندان برای 31 نفر از دانشجویان شرکتکننده به شیوه مجازی و برای 33 نفر به شیوه سنتی ارائه شد. دانشجویان پرسشنامه پیشآزمون را قبل از ارائه محتوای آموزشی تکمیل کردند. این پرسشنامه حاوی سؤالاتی در زمینه دانش و نگرش عمومی درباره دوران سالمندی و دانش و نگرش و عملکرد مرتبط با سلامت دهان سالمندان بود و روایی و پایایی آن قبلاً تأیید شده بود. پس از مداخله، دانشجویان پرسشنامه پسآزمون را تکمیل کردند. تجزیهوتحلیل آماری با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 21 و آزمونهای کوواریانس و رگرسیون انجام شد. یافته ها میانگین نمرات، پس از مداخله گروههای آموزش سنتی و مجازی در حیطههای دانش و نگرش عمومی درباره دوران سالمندی و نیز دانش و نگرش مرتبط با سلامت دهان و دندان سالمندان، تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت. در بخش عملکرد خوداظهار، نمرات دانشجویان گروه آموزش سنتی و مجازی قبل از مداخله به ترتیب 20+4/45 و 20+9/52 از 100 بود که بعد از مداخله به ترتیب به 26+9/56 و 21+4/75 افزایش یافت. در این بخش تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت ( 05/0>P). نتیجه گیری شیوه آموزش مجازی به اندازه روش سنتی اهداف آموزشی را تأمین میکند. بنابراین میتوان در تدریس مبحث دندانپزشکی سالمندان، آموزش مجازی را جایگزین آموزش سنتی کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دندانپزشکی سالمندان، آموزش سنتی، آموزش مجازی |
|
عنوان انگلیسی |
Design, Implementation, and Assessment of Virtual Training of Dental Students in Elderly Dentistry Topic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives To achieve better oral health care for the growing elderly population it requires education of dentists who have attitudes; knowledge and skills. With regard to the benefits of web-based training, the present study aimed to design, implement, and evaluate a short virtual course in geriatric dentistry for the senior dental students of Tehran University of Medical Sciences and compare it with traditional method. Methods & Materials In the present interventional study, 64 senior dental students participated. In one group (n=31) educational content presented through virtual method and in the other group (n=33) via traditional manner. A standard questionnaire was completed by both groups before and after the educational intervention. The questionnaire included questions on general knowledge and attitudes of aging and knowledge, attitude and performance about geriatric oral health. Statistical analysis was conducted with SPSS software using covariance and regression tests. Results No significant difference found between the mean scores of general knowledge and attitudes of aging and knowledge and attitudes about geriatric oral health of two groups. The mean scores of geriatric oral health practice in the traditional and virtual groups increased from 45.4+20 to 56.9+26 and from 52.9+20 to 75.4+21, respectively, after the intervention (P< 0.05). Regression analysis on the scores of students before the intervention showed that the general attitude of aging was related to "living with the elderly at the present time," however no significant relationship was observed in other areas such as between students' scores and their background factors. Conclusion The virtual method is effective in gaining educational insights about geriatric dentistry compared with traditional method and can be used as an alternative for teaching gerodontology to dental students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Geriatric dentistry, Traditional training, Virtual training |
|
نویسندگان مقاله |
کتایون سرگران | katayoun sargeran department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran. گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سمانه رازقی | samaneh razeghi department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran. گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
زهره خورشیدی | zohreh khorshidi department of community oral health, school of dentistry, tehran university of medical sciences, tehran, iran. گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1316-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/67/article-67-572187.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|