مجله سالمندی ایران، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۰-۱۲۳

عنوان فارسی بررسی تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان
چکیده فارسی مقاله اهداف این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی بر میزان اضطراب مرگ در سالمندان مقیم سرای سالمندان شهر سنندج انجام شد.  مواد و روش ها روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی افراد ساکن سرای سالمندان در شهر سنندج در نیمه اول سال 1395 تشکیل داده‌اند. از این جامعه آماری و از بین کسانی که در مقیاس اضطراب مرگ نمره بالایی دریافت کرده بودند، 20 نفر به شیوه در دسترس انتخاب و در دو گروه 10 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) جایگزین شدند. مقیاس اضطراب مرگ کالت-لستر (1969) به عنوان پیش‌آزمون روی آزمودنی‌ها اجرا شد. سپس گروه آزمایشی مداخله مبتنی بر رویکرد آموزش، مفاهیم هوش معنوی را در هشت جلسه به مدت 90 دقیقه دریافت کردند. طی این مدت گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای را دریافت نکردند. بعد از اتمام جلسات مداخله، پس‌آزمون روی آزمودنی‌ها اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس یک راهه و چندراهه و ازطریق نرم افزار spss-22 تحلیل شدند.  یافته ها میانگین و انحراف معیار سنی گروه آزمایش 68/5±5/62 و گروه کنترل 33/4±1/63 سال بود. نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنا‌داری در مرحله پس‌آزمون بین گروه آزمایش (81/4±9/120) و گروه کنترل (65/8±3/131) نشان داد (01/0P≤). بنابراین مشخص شد آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی باعث کاهش اضطراب مرگ سالمندان شده است. همچنین آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی باعث کاهش دو بعد اضطراب (مرگ اطرافیان و دیدن اطرافیانتان درحال‌مرگ) در سالمندان شد (01/0P≤). اما در کاهش ابعاد اضطراب مرگ در خصوص مرگ خود و دیدن خود درحال‌مرگ نتایج معنا‌داری مشاهده نشد.  نتیجه گیری بر اساس یافته‌های پژوهش، آموزش مؤلفه‌های هوش معنوی در کاهش اضطراب مرگ مؤثر است. بنابراین توصیه می‌شود در مراکز سالمندان به آموزش جنبه‌های معنوی به سالمندان توجه بیشتری مبذول شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش معنوی، اضطراب مرگ، سالمندان

عنوان انگلیسی Effect of Teaching the Components of Spiritual Intelligence on Death Anxiety in the Elderly
چکیده انگلیسی مقاله Objectives This study aimed at studying the effect of teaching spiritual intelligence principles on death anxiety among senior citizens living in retirement homes of Sanandaj City. Methods & Materials This study was a practical and quasi-experimental research performed by pre- and post-testing the control and experimental groups. The statistical population comprised all elderly residents of retirement homes in Sanandaj City. Twenty subjects were selected by convenient sampling from among the individuals who were willing to participate in the study and who received a high score in the death anxiety scale. They were then equally divided into two groups (10 subjects per group). The fear of death scale devised by Collet- Lester (1969) was used for pre-testing the subjects. The members of the experimental group received Spiritual Intelligence-based intervention in eight 90-minute sessions. The control group received no such intervention during this period. After the intervention, all the subjects were post-tested. The collected data were analyzed by the one-way and multi-way analysis of variance (ANOVA) and the SPSS-22 software.  Results The mean and standard deviation of the age of the experimental group was 62.5±5.68 years and control group was 63.1±4.33 years. The results of covariance analysis showed a significant difference in post-test between the experimental group (120.9±4.81) and the control group (131.3±8.65) (P≤0.01). So, the results indicate that educating the subjects about spiritual intelligence components reduced their death anxiety (P≤0.01). The intervention also reduced the death of others and dying of others dimensions in the subjects (P≤0.01), but no significant impact was observed for the death of self and dying of self dimensions.  Conclusion According to the findings, teaching spiritual intelligence principles reduces death anxiety. Therefore, it is recommended that more attention should be paid to teaching spiritual aspects in retirement centers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spiritual intelligence, Death anxiety, Old people

نویسندگان مقاله عارف مجیدی | aref majidi
department of psychology, faculty of education and psychology, sanandaj branch, islamic azad university, sanandaj, iran.
دانشگاه آزاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

امید مرادی | omid moradi
department of psychology, faculty of education and psychology, sanandaj branch, islamic azad university, sanandaj, iran.
دانشگاه آزاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://salmandj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2140-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/67/article-67-572196.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات