|
دانش پیشگیری و مدیریت بحران، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۵۴-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اهمیت و اولویتبندی ابعاد مدیریت بحران از دیدگاه کارکنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سازمانها و صنایع پیوسته متأثر از بحرانهای پیرامون قرار دارند. ازاین رو مدیران باید برای پیشگیری و یا کاهش تأثیر بحرانها بر سازمان و صنایع تحت مدیریت خود، چاره اندیشند. بهترین اقدام بهکارگیری مدیریت بحران است. هدف این پژوهش بررسی میزان اهمیت و اولویتبندی ابعاد مدیریت بحران از دیدگاه کارکنان بود. روش: این پژوهش، بر اساس روش گردآوری اطلاعات، تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان صنعت پتروشیمی شازند و نمونه پژوهش 207 نفر از این جامعه بود، که بر اساس نمونهگیری تصادفی ساده، با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه انتخاب شدند. گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه مذکور 929 محاسبه گردید. این ضریب از پایایی برخوردار بوده است. همچنین از آزمون T و آزمون فریدمن توسط نرم افزار SPSS جهت بررسی اهمیت و اولویتبندی ابعاد مدیریت بحران استفاده شد. یافتهها: مقایسه ابعاد مدیریت بحران با میانگین فرضی 3 نشان داد که میزان اهمیت تمامی ابعاد از دیدگاه کارکنان، بیش از متوسط بوده و به طور کلی تمامی ابعاد در سطح مطلوبی قرار دارد. از نظر اولویتبندی نیز عوامل پیشگیری، واکنش، آمادگی و پساواکنش به ترتیب رتبههای نخست تا چهارم را کسب نمود. نتایج: بر اساس یافتههای پژوهش راهبردهای سازمانی و تصمیمگیری در زمینه مدیریت بحران و کاهش اثرات بحران، به میران پیشنهاد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت بحران، پیشگیری، آمادگی، واکنش، پساواکنش. |
|
عنوان انگلیسی |
Studying the importance and priority dimensions in crisis management from the employees’ view |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: Organizations and industries are always affected by crisis. Thus, managers should find a solution to prevent or reduce crisis impacts on their management organizations and industries. The best way is crisis management. The objective of this research is studying the importance and priority of crisis management dimensions from the employees' view. Method: This study is based on a discretional method. The statistical population are 207 employees of Shazand petrochemical industry which chosen by random sampling. Data are based on questionnaires. The Cronbach's alpha index of the questionnaire is 929. This index was permanent. The T test and Friedman test were used in SPSS software in order to studying the importance and priority of crisis management dimensions. Findings: The comparison between crisis management dimensions and hypothetical mean of 3 indicates that all dimensions importance are more than average and in general all the dimensions are at a desirable level from the employees' vie. In the term of prioritization prevention, reaction, preparation and post- reaction factors were ranked first to fourth respectively. Result: According to the findings, organizational and decision making strategies in crisis management and reducing crisis effects were suggested to managers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم رحیمی | ebrahim rahimi phd in human resource management, faculty member of technical and vocational university, lecturer in payam-e-noor university, markazi provence, iran. عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای، مدرس دانشگاه پیام نور استان مرکزی. اراک، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dpmk.ir/browse.php?a_code=A-10-91-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/809/article-809-573522.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|