Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۹۸-۳۰۴

عنوان فارسی اثربخشی مداخله گروهی مثبت نگر بر بهزیستی روانشناختی فرزندان طلاق
چکیده فارسی مقاله طلاق زوجین بنیان خانواده را بر هم می‎زند و می‎تواند آسیبی جدی در رشد فرزندان و شکل‎گیری سالم شخصیت آنها ایجاد نماید، از این‎رو اغلب این فرزندان نیازمند برنامه‎های بهسازی روانی می‎باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی مداخله مثبت‎نگر به شیوه گروهی بر بهزیستی روانشناختی فرزندان طلاق می‎باشد. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. از میان کلیه دانش آموزان دختری که در سال تحصیلی 93-94 در مقطع دوم متوسطه دبیرستان های استان البرز درس می خواندند به روش خوشه ای دو مدرسه انتخاب شد و پس از آن از هر مدرسه 12 نفر از دانش آموزانی که والدینشان از هم جدا شده بودند به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‎کنندگان گروه آزمایش طی هشت جلسه 75 دقیقه‎ای تحت مداخله گروهی مثبت‎نگر قرار گرفته اما گروه کنترل مداخله‎ای دریافت نکردند. پس از آن با اجرای پرسشنامه 84 سوالی بهزیستی روانشناختی اطلاعات لازم جمع‎آوری شد. داده‎ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک طرفه (ANCOVA) تحلیل شدند. تجزیه و تحلیل داده‎ها نشان داد که مداخله انجام شده به صورت گروهی بر ارتقای بهزیستی روانشناختی موثر بوده و نتایج به طور معناداری در مرحله پس آزمون افزایش یافته است (322/5=F ‎‎ و 006/0P=). این مداخله درمانی- آموزشی به فرزندان طلاق کمک می‎کند تا قابلیت‎های خود را بهتر از قبل شکوفا سازند و می‎تواند به عنوان گزینه خوبی در جهت ارتقای بهسازی روانی این گروه آسیب دیده به کار گرفته شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله مثبت‎نگر، بهزیستی روانشناختی، فرزندان‎ طلاق

عنوان انگلیسی Effect of positive psychotherapy on psychological well-being of divorce children
چکیده انگلیسی مقاله Couples' divorce disrupts family foundation and can cause serious damage on children's growth and formation of healthy personality. Hence, the majority of these children are in need of psychological rehabilitation programs. The aim of this study was to investigate effect of positive group psychotherapy on psychological well-being of divorce children. Two samples of 12 participants randomly for control and experimental groups were selected among all of second high school students of divorce. Participants of experimental group participated in positive-oriented group intervention during 8 sessions of 75 minutes but control group did not receive intervention. Data were collected by using scale of psychological well-being 84-item. experimental group increased in posttest significantly. This means that performed intervention as a group was effective in improving psychological well-being. The findings of this study indicate that positive group psychotherapy can help children of divorce flourish their capabilities better than before and can be used as a good option for psychological rehabilitation of this injured group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child, Divorce, Psychological, Psychotherapy, Well-Being

نویسندگان مقاله مریم صرامی | Maryam Sarrami
Department of Counseling, Faculty of Education Science and Psychology, Kharazmi University, Alborz Province, Iran


علی محمد نظری | Alimohamad Nazari
Department of Counseling, Faculty of Education Science and Psychology, Kharazmi University, Alborz Province, Iran


عبدالرحیم کسائی | Abdolrahim Kassayi
Department of Counseling, Faculty of Education Science and Psychology, Kharazmi University, Alborz Province, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1173-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-674642.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات