|
|
Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۳۹-۳۴۵
|
|
|
| عنوان فارسی |
کاربرد مدل PRECEDE درپیشگیری از کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دخترمقطع اول دبیرستان شهرستان لنجان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
مقدمه : کم خونی فقرآهن شایعترین کمبود تغذیه ای شناخته شده در سراسر جهان است . دختران نوجوان از جمله گروههای آسیب پذیردر این زمینه هستند .این مطالعه با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر اساس الگوی PRECEDE برای کنترل کم خونی فقر آهن در بین دانش آموزان دختر مقطع اول دبیرستان انجام شد. روش ها : پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 190 نفر از دانش آموزان که به طور تصادفی انتخاب شده بودند ، در سال 1392-1391 انجام شد . مداخله در سه جلسه 90 دقیقه ای برگزار گردید و بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی توزیع و تکمیل پرسشنامه ها صورت گرفت . ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای بر اساس اجزای مدل PRECEDE بود . به منظور دستیابی به نتایج از نرم افزار SPSS نسخه 18 و آزمونهای آماری Independent T، Paired T ، ANOVA with repeated measures ، x2، Friedman وMaCNemar استفاده شد . یافته ها : پس از مداخله آموزشی در گروه مورد نسبت به گروه شاهد میانگین نمره آگاهی و میانگین نمره نگرش (عوامل مستعد کننده) ، تشکیل کلاسهای آموزشی ، شرکت در کلاسهای آموزشی واستفاده از منابع آموزشی (عوامل قادرکننده ) ، تشویق معلمان و همسالان ( عوامل تقویت کننده ) و رفتارهای پیشگیری کننده از فقر آهن افزایش معنی دار یافته شد .p< 0/001 )) نتیجه گیری : مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر مثبت مداخله آموزشی بر اساس الگوی PRECEDE در افزایش رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن در جامعه مورد مطالعه ما بود . |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش بهداشت ، مدل PRECEDE ، کم خونی فقر آهن ، دانش آموز |
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of PRECEDE model in preventing iron deficiency anemia in high school students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Iron deficiency anemia is the most common nutritional deficiency throughout the world, and young girls are among the most vulnerable groups. The quasi-experimental study was conducted on randomly selected 190 junior high school girls to determine the effect of PRECEDE-based health education program in prevention of iron deficiency anemia. The intervention was carried out in three 90-minute sessions, and data were collected immediately and three months after the intervention using PRECEDE–based questionnaires. A significant improvement was observed in the case group compared to the control after the intervention in mean scores of predisposing factors (knowledge and attitude), empowering factors (holding and participation in educational classes and use of educational resources), reinforcing factors (peers' and teachers' encouragement) and iron deficiency preventing behaviors. The present study showed the positive effect of PRECEDE-based educational intervention in increasing iron deficiency anemia preventing behaviors. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Anemia, Health Education, Students |
|
| نویسندگان مقاله |
حسن افتخار اردبیلی | Hassan Eftekhar Ardebili Department of Health Education and Promotion, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فهیمه باقری | Fahimeh Bagheri Department of Health Education and Promotion, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
حسین شهنازی | Hossein Shahnazi Department of Health Education and Promotion, School of Health, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-751-2&slc_lang=fa&sid=1 |
| فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-674647.pdf |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
| نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|