|
|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۷، شماره ۸۷، صفحات ۵۵-۶۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری به دختران |
|
| چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه وهدف: به منظور بالابردن سطح سلامت نوجوانان لازم است که والدین اطلاعات لازم در رابطه با بهداشت باروری را به موقع در اختیار آنان قرار داده و به سوالاتشان پاسخ دهند. عدم توجه به این نیاز به دلایل مختلف منجر به اخذ اطلاعات ازمنابع ناسالم خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری به دختران نوجوان دانش آموز در شهر تهران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه والدین ایرانی ساکن تهران که دارای دختر نوجوان 18-14 ساله مشغول به تحصیل در یکی از دبیرستانهای شهر تهران در سال 1392 بودند تشکیل داد. نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای و تعداد نمونه ها 400 نفر بود. داده ها با پرسش نامه ای مشتمل بر سه بخش مشخصات دموگرافیک، دیدگاه والدین در خصوص آموزش روش های پیشگیری از بارداری و نیز زمان، روش و منابع مناسب آموزش روش های پیشگیری از بارداری جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و نیز آزمون کای دو تحت نرم افزار spss نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: براساس نتایج، 7/66 درصد از والدین اعلام کردند که صحبت کردن با نوجوان در زمینه بهداشت باروری بر سلامتی وی تاثیر مثبت دارد. آزمون کای دو بین شغل مادران با دیدگاه والدین نسبت به تاثیر مثبت صحبت با نوجوان در مورد بهداشت باروری ارتباط معنی دار نشان داد (05/0 p |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
روش های پیشگیری ازبارداری، نوجوان، دانش آموز |
|
| عنوان انگلیسی |
Parents' Views about Teaching Contraceptive Methods to Female Adolescent Students |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background & Aims: To increase the adolescents’ health, parents are required to share the needed information about reproductive health with them and answer their questions in a timely manner. Ignoring this need due to different reasons leads to getting information from unhealthy sources. This study was performed in the city of Tehran to determine parents' views about teaching contraceptive methods for their female students. Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. The research population consisted of all Iranian parents of 10-19 years old high school girls living in Tehran in 2013. Cluster sampling was used to select a sample size of 400. Data was gathered using a questionnaire containing three parts of demographic characteristics, parents' views about teaching contraceptive methods and appropriate time, method and sources for teaching contraceptive methods and was analyzed by descriptive statistics and Chi- square test using SPSS-PC (v. 18). Results: According to the findings, 66.7% of parents believed that talking with their daughters has a positive effect on her heath. Chi- square test showed that there is a significant relationship between mothers’ positive perspective about talking with their daughters and mothers’ job (p< 0.05). At the meanwhile, 58.2% of parents disagreed on talking with their daughters about contraceptive methods. Chi- square test showed a positive significant relationship between mother ‘education and their positive perspective about contraceptive methods education (p< 0.001). A total of 35.3% of the parents believed that the best time for teaching is at the time of marriage. A total of 41.8% of the parents believed that teaching in classroom is the best method and 56.7% mentioned schools as the best source for teaching. Majority of the parents (98%) disagreed with learning this issue by word wide web. conclusion: According to findings, it seems that the parents are not still prepared to teach the issues related to reproductive health to their daughters and do not easily let other sources such as health centers to talk about these topics. The findings can be used by policy makers of Ministry of Health and Medical Education and other related organizations. It seems that doing similar studies considering viewpoints of adolescents and teachers can be very helpful. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Contraceptive methods, Adolescent, Student |
|
| نویسندگان مقاله |
افتخارالسادات حاجی کاظمی | e hajikazemi دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سیده فاطمه اسکویی | f oskouie دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
هدی مکاری | h mokari master degree in midwifery, center for nursing care research. iran university of medical sciences, tehran, iran ٭corresponding author . tel 09122386046 email hodamokari@gmail.com کارشناس ارشد مامایی– کارشناس پژوهشی آموزشی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ٭نویسنده مسئول . شماره تماس 09122386046 -email hodamokari@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سمیه فغانی پور | s faghanipour دانشگاه لوون بلژیک
آغا فاطمه حسینی | af hosseini دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1026-2&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
| نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|