نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۵، شماره ۷۵، صفحات ۱-۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه آموزشی خود مراقبتی بر کیفیت زندگی سالمندان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : امروزه جمعیت سالمندان در سراسر دنیا رو به افزایش است و بیماری ها و مشکلات حاصل از این مرحله تکاملی می تواند هزینه های زیادی را بر دولت ها وارد نموده و ناتوانی های زیادی را موجب گردد که شدیداً بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیرگذار است. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر آموزش برنامه خود مراقبتی بر کیفیت زندگی سالمندان می باشد. روش بررسی : این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی تصادفی کنترل شده می باشد که بر روی 60 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز مراقبتی سالمندان امید بروجن انجام شده است . شیوه نمونه گیری در دسترس بوده و شرکت کنندگان به طور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و شاهد (30 نفر) تقسیم شدند. سپس، گروه مداخله، در یک دوره سه ماهه تحت برنامه آموزشی مراقبت از خود قرار گرفتند. برای بررسی کیفیت زندگی، پرسشنامه SF-36 به کار برده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نرم افزار SPSS نسخه 11 استفاده گردید. یافته ها : نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان دهنده افزایش کیفیت زندگی سالمندان پس از مداخله نسبت به قبل از آن می باشد ( p < 0.05 ) . نتیجه گیری کلی: اگر سالمندان در مورد شیوه های صحیح تغذیه، ورزش، خواب و استراحت و مصرف صحیح داروها اطلاعات درستی داشته باشند، می توان از بسیاری از مشکلات آنان پیشگیری نمود یا در صورت ایجاد، به نحو مطلوبی آنها را کنترل کرده و در جهت ارتقای کیفیت زندگی آنان گام برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی، مراقبت از خود، سالمندی، سالمند، آموزش

عنوان انگلیسی Effect of Self-Care Training Program on Quality of Life of Elders
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Nowadays the elderly population is growing all over the world. Diseases and conditions resulting from this evolutionary process can be costly to governments and cause many disabilities which severly affect the erderly’s quality of life. This study aims to determine the effect of self-care training program on quality of life of elderly. Material & Methods: It is a controlled randomized trial which was carried out on 60 elderly referred to Omid’s elderly care center in Borougen city. After convenience sampling, the elderly were randomly assigned to two groups of experimental (n=30) and control (n= 30) groups. The experimental group participated in a three months self- care training program. Data was collected by the Short Form Health Survey (SF-36) and analyzed using SPSS-PC (v.11). Results: The findings showed a significant difference in the mean scores of quality of life between the experimental and control groups (P< 0.05) after intervention. Conclusion : Self- care education to elderly about the practices of proper nutrition, exercise, rest and medication can prevent a lot of problems and help them to improve their quality of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of Life, Self- Care, Aging, Elderly, Training

نویسندگان مقاله محمد حیدری | heidari m
دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)

سارا شهبازی | shahbazi s
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری بروجن دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-215&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات