|
|
نشریه پرستاری ایران، جلد ۲۳، شماره ۶۸، صفحات ۳۹-۴۶
|
|
|
| عنوان فارسی |
مقایسه رضایت مندی بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج قبل و بعد از تغییر در شیوه پرداخت کارانه کارکنان |
|
| چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پرداخت کارانه بعنوان یکی از اهرمهای مهم مدیریتی در بیمارستانهای ایران مورد استفاده قرار می گیرد، ولی نحوه پرداخت آن به صورت ذهنی بوده و میزان پرداخت با خدمات ارائه شده توسط کارکنان تناسب چندانی ندارد. لذا در این پژوهش رضایت مندی بیماران بستری در رابطه با دو شیوه پرداخت کارانه کارکنان درمانی- اداری به صورت پرداخت کارانه فقط بر اساس نظر مسئولین و یا پرداخت آن بر مبنای ریز خدمات ارائه شده مورد مقایسه قرار گرفت. روش بررسی: این پژوهش نیمه تجربی بصورت قبل و بعد در دو گروه مستقل از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج انجام گردیده است. حجم نمونه قبل از مداخله 500 نفر و پس از آن 660 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع در دسترس مبتنی بر هدف بوده و میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان شهید بهشتی قبل و بعد از مداخله ارزیابی و مقایسه گردیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روشهای آمار توصیفی و بهره گیری از آزمونهای تی و کای دو انجام گردید. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن نمونه های پژوهش، قبل و بعد از مداخله به ترتیب 77/13 ± 15/28 و 68/14 ± 33/29 سال بوده است. بر اساس یافته های پژوهش بین جنس نمونه ها با میزان رضایت آنها قبل و بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد . سطح تحصیلات نمونه ها با رضایت کلی آنها از خدمات ارائه شده قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری داشت (p< 0/05) در حالیکه بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد. بعد از مداخله میزان رضایت نمونه ها ازعملکرد پرستاران و خدمات کلی مرکز افزایش معنی دار آماری نشان داد (p< 0/05) . نتیجه گیری کلی : با توجه به نتایج تحقیق، ممکن است روش پرداخت کارانه براساس ریز خدمات کارکنان بیمارستان، باعث بهبود ارائه خدمات توسط کارکنان و در نتیجه افزایش میزان رضایتمندی بیماران شده باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت بیماران - پرداخت کارانه - مدیریت بیمارستان |
|
| عنوان انگلیسی |
Patient satisfaction before and after implementation of paying per case for employees |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Paying per case approach is being applied at Iranian Hospitals as one of the important levers of management, but, the payment rate is not proportionate to the services provided by each staff. The aim of this study was to compare patients' satisfaction of a hospital before and after the implementation of the method of paying per case based on the services provided by each staff. Materials and Method: This before-after quasi-experimental study was conducted on two independent groups of hospitalized patients at Shahid Beheshti Hospital of Yasouj city. The sample, before and after intervention was 500 and 660, respectively. The sampling method was purposive. Data collection tool was questionnaire and data were analyzed using descriptive and analytical statistical methods. Results: The results showed that the mean and standard deviation of the age of the subjects, before and after intervention were 28.15±13.77 and 29.33±14.68, respectively. Based on the results, no statistically significant relationship was found between the gender and satisfaction before and after intervention. The education level of samples had statistically significant relationship with their total satisfaction of services before intervention (P< 0.05), while, this relationship was not significant after intervention. The patients' satisfaction of nurses' performance and total services was statistically increased after intervention (P< 0.05). Conclusion: Implementing the method of paying per case based on the services provided by each staff , may increase satisfaction rate of patients. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Patient satisfaction - Paying per case - Hospital management |
|
| نویسندگان مقاله |
شهلا نجفی دولت آباد | sh najafi dolatabadi senior lecturer, faculty of nursing and midwifery, yasuj university of medical sciences, kohkiluyeh and buyer ahmad, iran corresponding author tell 09173412047 کارشناس ارشد پرستاری- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران نویسنده مسئول سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
فرامرز احمدی جهان آباد | f ahmadi jahanabad senior lecturer, faculty of nursing and midwifery, yasuj university of medical sciences, kohkiluyeh and buyer ahmad, iran دانشجوی دکترای مدیریت بهداشت- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
جانمحمد ملک زاده | j malekzadeh senior lecturer, yasuj university of medical sciences, kohkiluyeh and buyer ahmad, iran senior lecturer, yasuj university of medical sciences, kohkiluyeh and buyer ahmad, iran دکترای تغذیه- مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، کهکیلویه و بویراحمد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی یاسوج (Yasouj university of medical sciences)
زینت محبی نوبندگانی | z mohebi nobandegani senior lecturer, faculty of nursing and midwifery, shiraz university of medical sciences, fars, iran کارشناس ارشد پرستاری-مربی وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، فارس، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-36&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
nursing| |
| نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|