|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۵، شماره ۹۹، صفحات ۸۲-۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر تمرین ثبات مرکزی بر تعادل کودکان دچار اختلال کاستی توجه/ بیشفعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی (ADHD)، از شایعترین اختلالهای روانپزشکی در کودکان و نوجوانان است. مبتلایان در حوزههای گوناگون مشکل دارند، مانند مهارتهای حرکتی و بویژه حفظ تعادل در هماهنگی حرکات تعادلی یکی از اجزای مهم در هماهنگی حرکتی برای تمرین ورزشی حتی فعالیتهای همه روزه زندگی است. تمرینات ورزشی هدفمند با تمرکز بر بهبود عملکردهای حرکتی، بخشی از درمانهای غیردارویی در ADHD است که با پیشرفت مهارتهای ورزشی، اعتماد بنفس و روابط اجتماعی آنان همراه است و در پایان باعث بهتر شدن پیشآگهی میشود. هدف: تعیین تاثیر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل کودکان اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی. مواد و روشها: پژوهش از نوع نیمه تجربی (پیشآزمون- پسآزمون بدون گروه کنترل) و جامعه آماری دانشآموزان پسر 11-8 ساله شهرستان بندرانزلی در سال تحصیلی 94-93 بودند. نخست پرسشنامه کانرز پدرومادر برای غربالگری ADHD تکمیل شد و سپس مصاحبه بالینی با ملاکهای DSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder) توسط روانپزشک کودک انجام شد. در نهایت 10 کودک وارد مطالعه شدند. تعادل ایستا با آزمون بازسازی شده لک لک و تعادل پویا با آزمون ستاره تعدیل شده Y اندازهگیری شد. داده با نرمافزار 16 SPSS واکاوی شد. نخست نرمال بودن توزیع دادهها با آزمون کالموگراف اسمیرنوف بررسی و سپس آزمون T با سطح معنیداری کمتر از 05/0 استفاده شد. نتایج: مقایسه آماری در مورد تعادل ایستا و پویا در پای برتر و غیر برتر، پیش و پس از اجرای برنامه تمرین ثبات مرکزی در کودکان پسر دچار ADHD نشان داد که اجرای این برنامه با بهبود عملکرد تعادلی ایستا و پویا همراه است (05/0≥(P ولی این بهبود در خصوص پای برتر و غیر برتر تفاوت آماری معنیدار نشان نداد. نتیجهگیری: اجرای برنامه تمرینی ثبات مرکزی اثر مثبت معنیداری در بهبود تعادل ایستا و پویای کودکان دچار ADHD دارد. به نظر میرسد میتوان از این تمرینات به عنوان مداخل هدفمند برای بهبود عملکرد تعادلی به منظور ارتقاء مهارتهای حرکتی در کودکان ADHDاستفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Core Stabilization Training on Balance in Children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorders(ADHD) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD), is one of the most common disorders in child psychiatry. Children with ADHD have difficulties in different areas, including motor skills and, especially motor coordination. Balance is one of the important components in motor coordination for exercise and even daily living activities. Targeted exercise with focus on improving motor performance is an important part of the non-pharmacological treatments for ADHD patients in order to upgrade athletic skills, confidence, social relationships and improve the prognosis. Objective: To investigate the effect of core stabilization training on balance in children with attention deficit/hyperactivity disorders (ADHD). Materials and Methods: This study is a semi-experimental (pretest, posttest without control group). The study population included all male students 8-11 years old with attention deficit/hyperactivity in Bandar Anzali in the 93-94 school year. At first, parents completed the Conners parent rating scale for ADHD and then, diagnostic criteria by clinical interview based on DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of mental Disorder) criteria were assessed by child psychiatrists. Finally, 10 children with ADHD were enrolled in the study. Static balance was assessed by stork modified test and dynamic balance by the star excursion balance test. Data were analyzed using SPSS-16.0 software. The normality of data was evaluated by Kolmogorov-Smirnov test, and then we used dependent t-test and independent t-test, and significance level was set at( P≤0.05). Results: Statistical comparison of static and dynamic balance in the dominant and non-dominant foot before and after the implementation of core stabilization training in boys with ADHD showed that the implementation of this program improves the performance of static and dynamic balance (P≤ 0.05)but no significant difference was observed between the improvement of the dominant and non-dominant foot (P≥ 0.05). Conclusion: Core stabilization training is effective on improving the static and dynamic balance in children with ADHD. It seems that these exercises can be targeted as interventions to improve balance performance used to enhance motor skills in children with ADHD. Conflict of interest: none declared |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مریم کوشا | maryam kousha بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
علی اصغر نو رسته | ali asghar no rasteh
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
سیده لیدا خلیلی نو دهی | seyedeh lida khalili no dehi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-735&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|