مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۵، شماره ۹۷، صفحات ۷۹-۸۸

عنوان فارسی تأثیر آموزش اداره تنش بر بهبود چگونگی زندگی مادران دارای فرزند دچار بدخیمی خون
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: دچارشدن کودک به سرطان، خانواده بویژه مادر را با چالش‌های زیادی روبرو می‌کند و سبب می‌شود پدرومادر، استرس زیادی را متحمل شوند. به نظر می‌رسد در بسیاری موارد فشار ناشی از نگهداری کودک به اندازه‌ای افزایش می‌یابد که بر کیفیت زندگی آنان تأثیر می‌گذارد. هدف: تعیین تأثیر آموزش مدیریت استرس بر بهبود کیفیت مادرانی که فرزند آنها دچار سرطان خون مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع تجربی بود که از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش دربردارنده همه مادران کودکان 4 تا 6 ساله دچار سرطان خون شهرستان رشت در سال تحصیلی 93-1394 بود که 30 نفر از آنها برحسب شرایط ورود به پژوهش انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. پرسشنامه 36 سوالی کیفیت زندگی واروشربون (1992) در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون بر هر دو گروه اجرا شد. برنامه آموزش مدیریت استرس به مدت ده جلسه 70 دقیقه‌ای بر گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه کنترل چنین مداخله‌ای دریافت نکردند. نتایج: واکاوی داده‌ها نشان داد که بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی‌دار وجود دارد (01/0p
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فشار روانی، کیفیت زندگی، لوسمی، مادران

عنوان انگلیسی The Impact of Stress Management Training on Improving the Quality of Life of Mothers of Children with Leukemia
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Children with cancer expose families, especially mothers, to numerous challenges and cause parents to suffer from a lot of stress. In many cases, the pressures arising from caring for children with cancer tend to grow so intensely that can affect the quality of life of the parents. Objective: This study aims to analyze the impact of Stress Management Training on improving the quality of life of the mothers with leukemic children. Materials and Methods: The present study is an experimental research with a pre-test/post-test control group design. The statistical population of the study comprised of all mothers of leukemic children between 4 and 6 years of age living in Rasht, Iran, in the school year 2014-2015. 30 mothers with the inclusion criteria were randomly selected as the sample and were randomly placed into experimental and control groups. The researchers administered the short-form 36 (SF-36) questionnaire (Warosherbon, 1992) among the two groups at both pre-test and post-test stages. The experimental group received ten 70-minute sessions of Stress Management Training, whereas the control group did not receive any such an intervention. Results: Data analysis indicates a significant difference between the experimental and the control group in terms of mean scores of life quality (p< 0.01). Thus, Stress Management Training has improved the quality of life of the experimental group. Conclusion: The results of this study suggest that, besides instrumental and informational empowerment strategies such as the funding of treatment and education, mothers of children with cancer also need emotional support and psychological intervention in order to enjoy improvement in quality of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Leukemia, Mothers, Quality of Life, Stress- Psychological

نویسندگان مقاله شیوا منظومه | shiva manzoumeh


عباس علی حسین خان زاده | abas ali hosein khan zadeh
department of psychology, faculty of literature and humanities, university of guilan, rasht, iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

ایرج شاکری نیا | iraj shakeri nia

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-709&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات