مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۱۶-۲۲

عنوان فارسی عوامل پیش‌بینی‌کننده رفتار مسواک زدن بر‌پایه سه سازه محوری انگیزاننده رفتار در دانش‌آموزان دختر مدرسه‌های ابتدایی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: با وجود بهبود کلی سلامت دندان کودکان در دهه های اخیر، مشکلات دندانی شیوع بالایی در این دوران دارد. سه سازه محوری منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده، انگیزندگان بنیادی رفتار هستند زیرا به افراد کمک می‌کنند تا از راه تمرکز بر منافع رفتار، آموزش چگونگی چیره شدن بر موانع و ایجاد میزان بالای خودکارآمدی، تاریخچه مثبتی از رفتار برای آینده را شکل دهند. هدف: تعیین قدرت پیش‌بینی سه سازه محوری منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده در رفتار بهداشتی مسواک زدن دانش‌آموزان دختر مدارس ابتدایی شهر رشت مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی بر 265 دانش‌آموز دختر پایه چهارم مدارس دولتی شهر رشت از بیست و دو مدرسه (نمونه‌گیری سیستماتیک) با انتخاب حدود دوازده دانش‌آموز در هر مدرسه (نمونه‌گیری تصادفی ساده) در سال 1391 انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای حاوی اطلاعات دموگرافی، منافع، موانع، خودکارآمدی درک شده و سنجش عملکرد بود. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های مجذور کا، من ویتنی و رگرسیون لوجستیک استفاده شد. نتایج: 4/17% دانش‌آموزان دست‌کم دوبار در روز مسواک می‌زدند. نتایج رگرسیون لجستیک نشان‌دهنده قدرت پیش‌بینی‌کنندگی قوی متغیرهای موانع درک شده )024/0P=،79/2-07/1= CI95%،73/1(OR= و سطح تحصیلات مادر)014/0P=،0/20-41/1= CI95%،31/5(OR= در مسواک‌زدن کمینه دو بار در روز بود. متغیرهای معنی‌دار در آزمون من ویتنی، موانع، خودکارآمدی درک شده و در آزمون مجذورکا، میزان تحصیلات مادر بوده‌اند (0001/0PP). نتیجه‌گیری: تمرکز روی چیرگی بر موانع بویژه سه مانع نامبرده در مداخله‌های آموزشی ارتقای رفتار مسواک زدن برای این گروه سنی، همچنین، ارتقای سطح تحصیلات مادران و برنامه‌ریزی های آموزشی برای آنان در این عرصه پیشنهاد می‌شود. اگر چه میان خودکارآمدی درک شده و مسواک زدن منظم،اختلاف معنی دار آماری وجود داشت، این سازه دارای قدرت پیش‌بینی‌ رفتار نبود. یافته فوق می‌تواند مورد پشتیبانی نظریه رشد شناختی پیاژه باشد که بر اساس آن در دوره عملیات عینی هنوز فهم مسایل انتزاعی برای کودکان دشوار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار، بهداشت دندان، مدرسه‌ها، انگیزش

عنوان انگلیسی Survey of Predictive Factors on Brushing Behavior According to the Three Main Motivational Constructs Among Female Students of Primary Schools
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Although children’s dental health has generally improved over recent decades, yet, dental problems has a high prevalence during childhood. Three main constructs perceived benefits, perceived barriers and perceived self-efficacy are the major motivational constructs because of helping people to shape a positive behavioral history for the future by focusing on the benefits of a behavior, teaching how to overcome barriers to carrying out the behavior, and engendering high levels of self-efficacy. Objective: Determining the predictive power of three main constructs perceived benefits, perceived barriers and perceived self-efficacy in brushing behavior among primary schools female students in Rasht city Materials and Methods: This cross sectional study was conducted on female students of grade four in Rasht in 2012. According to the statistical estimation and systematic sampling method, the number of samples and schools were 265 and 22, respectively. From each school about 12 students were selected with simple randomized sampling. The measuring tool was a questionnaire. Data were analyzed using descriptive methods, and analytical methods like Chi2, Mann-Whitney U test and Logistic regression. Results: As shown, 17.4% of the students brush at least twice a day. The logistic regression analysis indicated that perceived barriers (OR=1.73, 95%CI=1.07-2.79, P=0.024) and mother’s educational level (OR=5.31, 95%CI=1.41-20.0, P=0.014) were the significant predicting factors for tooth brushing twice a day or more. According to the Mann-Whitney U test, perceived barriers, perceived self-efficacy and along with Chi2 test, mother’s educational level were significant factors (P< 0.0001). There was also a significant difference between fatigue, laziness and impatience with brushing at least twice a day (P< 0.0001). ConclusionThe educational intervention programs to promoting brushing behavior in this age group should focus on overcoming the barriers particularly on the three above-named barriers. Promoting the educational level of mothers and planning the educational programs for them in this field are recommended as well. As perceived self-efficacy has statistical significant difference with regular brushing behavior, it has no power to predict behavior. This finding could be supported by Piaget’s Theory of Cognitive Development, according to which children during the concrete operational stage still have difficulties with abstract terms
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Behavior, Dental Health, Schools, Motivation

نویسندگان مقاله پریسا کسمایی | p kasmaei
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

فرخنده امین شکروی | f amin shokravi
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا حیدرنیا | a hidarnia
department of health education, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابراهیم حاجی زاده | e hajizadeh
department of biostatistics, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
گروه آمار حیاتی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

زهرا عطرکار روشن | z atrkar roushan
department of social medicine, faculty of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-620&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات