مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۳۹-۴۶

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مدیریت تنش بر کیفیت زندگی افراد دچار بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با وجود این‌که عوامل روانشناختی از جمله تنش می‌تواند در کیفیت زندگی افراد دچار بیماری بازگشت اسید معده به مری نقش مهمی ایفا کند، داده‌های کمی در مورد تأثیر مداخله‌های روانشناختی از جمله مدیریت استرس بر این امر در دسترس است. هدف: تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر افزایش کیفیت زندگی در افراد دچار GERD که طی 18 ماه به مطب پزشک فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد واقع در شهر انزلی مراجعه کرده بودند. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله‌ای که از نوع مداخله‌ای و با گروه کنترل بود، 38 بیمار زن دچارGERD تأییدشده از سوی پزشک که تحت درمان دارویی قرار داشتند به صورت در دسترس انتخاب شده و به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. بیماران در دو مرحله به پرسشنامه‌ کیفیت زندگی در بیماری بازگشت اسید معده به مری پاسخ دادند: پیش‌آزمون( قبل از اجرای مدیریت تنش به شیوه گروهی که شامل دو بخش دانش‌افزایی و مهارت‌آموزی بود) و پس‌آزمون (بعد از این مداخله‌ روانشناختی). داده‌ها به روش تحلیل کوواریانس یک‌ر‌اهه تجزیه و تحلیل شد. نتایج: آموزش مدیریت تنش باعث افزایش کیفیت زندگی کل (01/0 =p) و چهار بعد آن، شامل: زندگی روزمره (02/0= p)، کیفیت زندگی (02/0= p)، وضعیت روحی (05/0= p)، و نگرانی‌ها و دغدغه‌ها (04/0= p) در افراد دچار GERD شد ولی بر سایر ابعاد(روابط، خواب، و غذا) تأثیر معنی‌دار نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش مدیریت تنش گروهی می‌تواند کیفیت زندگی بیماران دچار GERD را افزایش دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفلوی معده به مری، فشار روانی، کیفیت زندگی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Stress Management Training on Quality of Life Among Patients with Gastroesophageal Reflux Disease
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Although psychological factors such as stress can have adverse effects on quality of life in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD), there have not been sufficient research on the effects of psychological interventions such as stress management training on this condition. Objective: The purpose of this study is to determine the effectiveness of stress management training in enhancing quality of life in patients with GERD who were referred to a Gastroenterology and Liver Disease specialist in Anzali, Iran, during the past 18 months. Materials and Methods: The present research is conducted in the form of a semi-experimental study including a control group. We sampled 38 available female patients with GERD who were diagnosed by the specialists and received medical treatment then, we randomly divided them into two groups – experimental and control. The patients responded to the Quality of life Questionnaire in Gastroesophageal Reflux] REFLUX-QUAL] at two stages: as a pretest –before implementing a group stress management training that included two stages of informing and training – and as a posttest – after the psychological intervention. We analyzed the resulting data using a one-way analysis of covariance. Results: Stress management training improves the Global Quality of Life (p= 0.01), and four of its dimensions including Daily Life (p= 0.02), Quality of Life (p= 0.02), State of Mind (p= 0.05) and Worries and Concerns (p= 0.04) in patients with GERD, but did not significantly influence the other dimensions Relationships, Sleep, and Food. Conclusion: Group stress management training can increase the quality of life in patients with GERD. Conflict of interest: non declared
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gastroesophageal Reflux, Quality of Life, Stress

نویسندگان مقاله ناهید ندایی | n nedaee
department of psychology, faculty of humanities, university of guilan, rasht, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

عباسعلی حسین خانزاده | a hossein khanzadeh
department of psychology, faculty of humanities, university of guilan, rasht, iran
دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

افشین شفقی | a shafaghi
gastroenterology and liver disease research center, guilan university of medical sciences and health services, rasht, iran
گروه بیماری های داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان، رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

اکرم پرند | a parand
department of psychology, faculty of psychology and educational sciences, university of tehran, tehran, iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-623&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات