مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۱۴-۲۳

عنوان فارسی رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استان‌های شمالی ایران
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: برنامه پزشک خانواده از سال 1384 در ایران اجرا شده‌است. اطمینان از مطلوب بودن کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده نیازمند ارزیابی دوره‌ای مستمر دارد. یکی از این راه‌ها، سنجش رضایت‌گیرندگان خدمات است. هدف:تعیین میزان رضایت بیماران بیمه روستایی از خدمات سطح اول و دوم نظام شبکه در استان‌های شمالی ایران مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به‌صورت مقطعی در شش ماهه دوم سال 1391 انجام شد. 139 مرکز مجری برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی (25% کل) در سه استان گیلان، مازندران و گلستان به‌صورت تصادفی سیستماتیک به عنوان خوشه‌های پژوهش انتخاب شدند و در هر مرکز منتخب 6 تا 8 بیمار بیمه روستایی که با ارجاع پزشک خانواده به سطح 2 مراجعه و خدمات مورد نیاز را دریافت نموده بودند، بررسی شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی چهار بخش شامل: 1- متغیرهای فردی 2- رضایت از خانه بهداشت و بهورزان 3- رضایت از مرکز بهداشتی درمانی و پزشکان و 4- رضایت‌ از مراکز سطح2 بود که روایی و پایایی آن تایید شد. داده‌ها با استفاده از SPSS18 در سطح معنی‌داری 05/0 P<تحلیل شد. نتایج: از 955 بیمار بیمه روستایی مراجعه‌کننده به سطح1 و 2 که موفق به دریافت خدمات شدند، 752 نفر (7/78%) زن بودند. میانگین سن کل افراد 6/15±2/40 سالگی بود. میانگین مراجعه بیماران در 9 ماه سال 91 به خانه بهداشت 4/8±8 و مرکز بهداشتی درمانی 6/6±4/6 بار بوده است. میانگین رضایت بیماران از 5 نمره از خانه بهداشت 5/0±5/4، از مرکز بهداشتی درمانی 7/0±4 و از بیمارستان‌ها و متخصصان سطح2، 8/0±4 بوده است. بین رضایت کلی و میزان تحصیلات رابطه معکوس معنی‌دار و با سن، تعداد مراجعه به خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی رابطه مستقیم معنی‌دار وجود داشت (05/0P<). میانگین رضایت بیماران از بیمارستان‌ها و مطب‌های سطح2 در استان‌های شمالی ایران تفاوت معنی‌دار داشت (05/0P). نتیجه‌گیری: رضایت بیماران بیمه روستایی بالاست. ضمن حفظ و ارتقای وضعیت موجود، پیشنهاد می‌شود رضایت ‌‌دارندگان سایر بیمه‌های سلامت بررسی و مقایسه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پزشک خانواده، پوشش بیمه، رضایت بیمار، مراکز بهداشتی

عنوان انگلیسی Satisfaction of Patients with Rural Insurance in Terms of the First and Second Levels of Health Services Presentation in Northern Provinces of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Satisfaction has been a concept of high importance in today's health care services and is considered as one of the criteria in evaluating the quality of services. The present study has been conducted to evaluate the satisfaction level of patients with rural insurance in terms of the first and second levels of health services presentation in northern provinces of Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted in the second half of the year (2012) 139 centers (25%) implementing rural insurance and family physician program were selected through systematic random sampling as the research samples and 6 out of 8 patients with insurance, who received required services after being referred to the second level by FPs, were evaluated. Data-collecting instrument was a researcher-made questionnaire, and the validity and reliability were confirmed. Data were analyzed by SPSS17 statistical software at the significance level of p< 0.05. Results: From the 955 patients who received services after referral to the first and second levels, 752 patients (78.7%) were female. The mean age of patients was 40.2±15.6 years and the mean referral of patients during the 9 months of (2012) was found to be 8±8.4 to home health and 6.4±6.6 to healthcare centers. Out of the 5 scores for level of patients satisfaction, 4.5±0.5, 4±0.7 and 4±0.8 were allocated to home health, healthcare centers, and second level hospitals and specialists, respectively. There was an inverse relationship between the overall satisfaction and education level and a direct relationship between satisfaction and age, number of referral to home health and healthcare centers (P< 0.05). A significant difference was observed in the mean level of patients′ satisfaction with second level hospitals and clinics in northern provinces of Iran (P< 0.05). However, no significant difference was found in the patients’ satisfaction level between home health and healthcare centers (P>0.05). Conclusion: The results showed a high level of satisfaction in patients with rural insurance. While maintaining and improving the existing condition, it is proposed that satisfaction levels of patients with other health insurances be compared and evaluated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن اشرفیان امیری | h ashrafian amiri
social determinants of health research, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

ابراهیم میکانیکی | e mikaniki
social determinants of health research, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

سیدداود نصرالله پور شیروانی | sd nasrollahpour shirvani
social determinants of health research, babol university of medical sciences, babol, iran
مرکز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محمدجواد کبیر | mj kabir
health management amp;amp; social determinants research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

ناهید جعفری | n jafari
health management amp;amp; social determinants research center, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و توسعه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

حسین رحیمی کلامرودی | h rahimi kolamrodi
vice -chancellery for health, guilan university of medical sciences, rasht, iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

قاسم اویس | gh oveis
vice -chancellery for health, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

سید مهدی صداقت | sm sedaghat
vice -chancellery for health, golestan university of medical sciences, gorgan, iran
معاونت بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، گرگان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-473&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات