مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۳، شماره ۸۹، صفحات ۱۵-۲۱

عنوان فارسی بررسی کیفیت خدمات بخش اورژانس مراکز آموزشی- درمانی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه:افزایش کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها موجب خشنودی بیشتر مراجعان،کاهش شکایت آنان و زمینه‌ساز ارتقای سلامت جامعه خواهد شد. با شناخت دقیق وضع موجود و بررسی نقاط‌ قوت و ضعف می‌توان در جهت ارتقاءکیفیت ارائه خدمات در آینده اقدام کرد. هدف: تعیین کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی درمانی رشت در سال 1392 مواد و روش‌ها: پژوهش از مطالعات توصیفی، تحلیلی و مقطعی بود. محیط پژوهش بخش‌های اورژانس 7 مرکز آموزشی درمانی رازی، پورسینا، دکتر حشمت، الزهرا(س)، امیرالمومنین، شفا و ولایت رشت بودند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای بود شامل دو بخش با 77 پرسش که بخش اول آن حاوی 13 سوال در زمینه ویژگی‌های سرپرست و بخش اورژانس و بخش دوم 64 سوال در زمینه‌های ساختار، فرآیند و عملکرد بخش اورژانس بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS18 و شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. بیمارستان‌هایی که بیش از 90 درصد امتیاز مربوط به ساختار، فرآیند و عملکرد را کسب نمایند دلخواه، بین 90-71 درصد امتیاز، کمابیش مطلوب، 70-50 درصد امتیاز، متوسط و کمتر از 50 درصد امتیاز، ضعیف تلقی می‌شوند. نتایج: میانگین تعداد تخت‌های فعال بخش اورژانس بیمارستان‌های 8/19 تخت بود. 72/85 ٪ بیمارستان از نظر کیفیت خدمات بخش‌های اورژانس کمابیش مطلوب و 28/14 ٪ مطلوب بودند. در گستره نیروی انسانی، مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت با 88 ٪ امتیاز، در حیطه فضا و تسهیلات، مرکز آموزشی درمانی ولایت با 5/99 ٪ امتیاز، در حیطه مدیریت بخش اورژانس مراکز آموزشی درمانی پورسینا، رازی، ولایت و دکتر حشمت با 54/94 ٪ امتیاز، در حیطه دستورکارهای بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی رازی رشت با 3/96 ٪ امتیاز بیشترین امتیاز مکتسبه را به خود اختصاص دادند. میانگین امتیازهای کسب شده در حیطه فرآیند‌های آموزشی بخش‌های اورژانس مراکز آموزشی و درمانی رشت 28/66 ٪ بود. نتیجه‌گیری: ساختار، فرآیند و عملکرد بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های مورد مطالعه در حیطه نیروی انسانی، فضا وتسهیلات، مدیریت و دستورالعمل‌های بخش اورژانس کمابیش مطلوب و مطلوب و در حیطه فرآیند‌های آموزشی در حد متوسط بود. بنابراین، با توجه به سرشت بخش‌های اورژانس لزوم توجه به استانداردها و رعایت آنها بویژه توانمند‌سازی بیشتر نیروی انسانی بایسته است. آموزش مداوم پزشکان و پرستاران این بخش اهمیت زیادی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فوریت‌های پزشکی، کیفیت مراقبت بهداشتی

عنوان انگلیسی Quality of services in training and medical emergency centers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Promoting the quality of services in hospital emergency departments can lead to greater patient satisfaction, reduced complaints and improved health quality. To this end, understanding the strengths and weaknesses of the current status of hospital emergency departments can help improve the quality of services in the future. Objective: To evaluate the quality of health care of emergency centers of Rasht in 2013 Materials and Methods: This study was a descriptive and analytical one, carried out in 7 teaching, training centers including Razi hospital emergency departments, Poursina, Dr. Heshmat, Alzahra, Amiralmomenin, Shafa and Velayat in Rasht province. Data were collected using a questionnaire consisting of two parts with77 questions first part having 13 questions related to the in-charge information and the second part consisting of 64 questions related to structure, process and the function of emergency department. Data analysis software was SPSS18 using descriptive and inferential indicators. Hospitals with more than 90 percentage points for the process, structure and function were considered favorable, 71-90% were relatively favorable, 50-70% were at middle level and less than 50% were considered as weak. Results: Average number of active beds in the emergency department of the hospitals was 19.8. As shown, 85.72 % of the investigated emergency departments were relatively favorable and 14.28 % were favorable. Regarding distribution of human resources, Dr. Heshmat training and medical center with 88 %, in environment and facilities area, Velayat training and medical center with 99.5 %, in management affairs Poursina, Razi,Velayat and Dr. Heshmat with 94.54 percentage, in emergency department rules, Razi training and medical center with 96.3 percentage were in better situation. Average gained point in the field of educational process of training and medical centers in Rasht was 66.28%. Conclusion: Structure and function of the investigated training and medical centers of Rasht in terms of human resources, environment and facilities, managing and emergency department rules were relatively favorable and favorable and in the field of educational processes were at average level. Therefore, given the nature of emergency departments, it seems that paying more attentions to standardization, and particularly empowering of human resources are necessary. Continuous education of the physicians and nurses could be very helpful, too.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emergencies, Quality of Health Care

نویسندگان مقاله فردین مهرابیان | f mehrabian
faculty of health, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مرتضی رهبر طارمسری | m rahbar taramsari
razi hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
بیمارستان رازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سکینه کشاورز محمدیان | s keshavars mohamadian
province health center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
مرکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-448&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات