مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۲، شماره ۸۸، صفحات ۸۰-۸۸

عنوان فارسی کیفیت پمفلت‌های آموزش به بیمار موجود در سطح مراکز آموزشی- درمانی شهرستان رشت
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: پمفلت‌های آموزشی، یکی از روش‌های آموزش‌دهی به بیماران توسط پرستاران و یکی از شاخص‌های مهم تاثیرگذاری پمفلت‌ها، کیفیت تهیه آنهاست. ارزیابی کیفیت و تشخیص نارسائی آن کمک ارزنده‌ای به ارتقاء کیفیت آن‌ها خواهد کرد. هدف: تعیین کیفیت پمفلت‌های آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی-درمانی شهر رشت مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1391، 172 پمفلت آموزش بیمار موجود در مراکز آموزشی- درمانی شهر رشت جمع‌آوری شد و کیفیت آنها با استفاده از فهرست بازبینی محقق ساخته روا و پایا ارزیابی شد که مشتمل بر 4بخش (1)عنوان، (2)متن، (3)ظاهر و جاذبه‌های بصری و (4) نیز ساختار و نکته‌های کلی پمفلت‌ها بود. برای تعیین درجه خوانایی پمفلت‌ها‌ نیز از فرم قابلیت خواندن SMOG (Simplified Measure Of Gobbledygoop) مک‌لاگلین استفاده شد. داده‌ها با آمار توصیفی در نسخه 17 نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: میانگین امتیاز کیفیت پمفلت‌ها در هر یک از حوزه‌های عنوان، متن، ظاهر و جاذبه‌های بصری، و ساختار و نکات کلی به ترتیب 09/1±72/5، 84/2±97/11،14/2± 67/6 و 08/2±21/6، میانگین سطح درجه خوانایی پمفلت‌ها در حد پایه کلاسی 11(4/1± 58/11) بود و تنها 2/1% پمفلت‌ها در سطح خوانایی توصیه شده (6 و کمتر) نوشته شده بودند. نتیجه‌گیری: بیش از نیمی از پمفلت‌های موجود در مراکز آموزشی-درمانی کیفیتی نامطلوب داشته و بیشتر آن‌ها نیز از سطح خوانایی مناسبی (6 و کمتر) برخوردار نبودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بیماران، پمفلت

عنوان انگلیسی Quality of Patient Education Pamphlets in Hospitals in Rasht, Northern Iran
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Patient education is one of the nursing important performances in all domains and it has many benefits and positive results in health maintenance and promotion. Numerous studies have been performed to determine the various methods in effective patient education programs, but the quality of patient education has not been addressed sufficiently. Aim: To determine the quality of patient education pamphlets in therapeutic and educational centers in Rasht. Materials and Methods: In our cross-sectional study, 172 patient education pamphlets in Rasht Educational and Therapeutic centers have been collected and their quality was evaluated against valid and reliable researcher-made checklist consisting of four sections (1) title, (2) text, (3) appearance and visual attraction, and (4) structure and general points. Calculation of readability was done using McLauglin,s SMOG (Simplified Measure Of Gobbledygoop) formula. Data were analyzed by descriptive statistics using SPSS software version 17. Results: Mean scores of quality for title, text, appearance and visual attraction, and structure and general points were 5.72±1.09, 11.97±2.84, 6.67±2.14, and 6.21±2.08, respectively. Also, patient education pamphlets were written on average at 11 grade level (11.58±1.4) and only 1.2 percent of them were written at recommended level (at or below the sixth grade level). Conclusion: The results showed more than half of the pamphlets in Educational and Therapeutic centers had undesirable quality and majority of them were not of desirable readability level (6 and less). Conflict of interest: non declared
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pamphlet, Patient education

نویسندگان مقاله شاهرخ مقصودی | sh maghsudi
faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مهرنوش خوش تراش | m khoshtarash
faculty of nursing and midwifery, guilan university of medical sciences, rasht, iran
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

عاطفه قنبری | a ghanbari
faculty of nursing and midwifery, social determinants of health research center sdhrc , guilan university of medical sciences , rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

رسول تبری | r tabari
vice-chancellorship for research, guilan university of medical sciences, rasht, iran
معاونت تحقیقات و فناوری، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-327&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات