مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۴۶-۵۲

عنوان فارسی مقایسه تعادل در کودکان دچار نارسایی توجه/ بیش فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال کاستی توجه/ بیش‌فعالی (AD HD)، الگوی پایدار بی‌توجه‌ی یا بیش‌فعالی و رفتارهای تکانشی است. یکی از اختلال‌های همراه آن، اختلال هماهنگی حرکتی (D CD) است. هماهنگی حرکتی عملکرد پیچیده‌ای است که حاصل درگیری دستگاه‌های گوناگونی مانند درک حسی بینایی، حرکت ماهیچه-ها، حافظه، توجه، مهار وضعیت و ترازبندی می‌باشد. سیستم تعادل یکی از عملکردهای مهم در هماهنگی حرکتی است که خود شامل اجزای مختلفی مانند تعادل پویا و ایستاست. هدف: مقایسه تعادل در کودکان دچار اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی با و بدون اختلال هماهنگی حرکتی و کودکان عادی. مواد و روش‌ها: روش مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه‌ای بود. آزمودنی‌ها رویهم‌رفته 45 کودک پسر در محدوده سنی 9-7 سالگی بودند که 30 نفر از آنها به دو مرکز دولتی و خصوصی سرپایی روانپزشکی کودک و نوجوان مراجعه کرده بودند و به‌صورت غیرتصادفی هدف‌دار انتخاب شدند. 15 نفر دیگر کودکان عادی به-صورت تصادفی از مدرسه‌های شهر رشت بودند. برای تشخیص ADHD و DCDمصاحبه بالینی بر اساس ملاک‌های(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder)DSM-IV توسط فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان انجام شد. تعادل ایستا با آزمون اصلاح شده لک لک و تعادل پویا با آزمون راه رفتن پاشنه پنجه اندازه‌گیری شد. اطلاعات با نرم‌افزار SPSS 16.0 تحلیل شد. برای تعیین معنی‌دار بودن تفاوت متغیرها در سه گروه از نظر آماری از آزمون ANOVA استفاده و P کمتر از 05/0 معنی‌دار تلقی شد. نتایج: مقایسه آماری تعادل ایستا و پویا بین سه گروه کودکان مبتلا به ADHD با و بدون DCD و کودکان عادی نشان داد که کودکان ADHD با و بدون DCD تعادل ایستا و پویای ضعیف‌تری نسبت به کودکان عادی داشتند(0001/0 P=). تعادل ایستا در کودکان ADHD با و بدون DCD تفاوت معنی‌دار نداشت اما تعادل پویا در کودکان ADHD+DCDبه‌طور معنی‌دار از کودکانی که ADHDبه تنهایی داشتند کمتر بود(05/0P<). نتیجه‌گیری: کودکان دچار ADHD با و بدون DCD نسبت به کودکان عادی تعادل ضعیف‌تری دارند. همراهی DCDبا ADHD باعث ضعف بیشتر در تعادل پویای کودکانADHD می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of Balance in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder with and without Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD) is a persistent pattern of inattention and/or hyperactivity - impulsivity behavior. ADHD is frequently accompanied by Developmental Coordination Disorder (DCD). Motor coordination is a complex performance of interaction between visual perceptual, neuromuscular coordination, memory, attention and balance. One of the most important part of motor coordination is static and dynamic balance. Objective: To assess the balance in children with attention deficit / hyperactivity disorder with and without developmental coordination disorder and normal children. Materials and Methods: In this descriptive comparative study, from a total of 45 male children aged 9-7 years, 30 referrals to both public and private psychiatry outpatient centers were non-randomly selected. Also, 15 normal children were selected from elementary schools students in Rasht, northern Iran. Diagnostic criteria by clinical interview based on DSM-IV criteria were performed by child and adolescent psychiatrists. Static balance was assessed by stork modified test and dynamic balance by the heel and toe walking test. Data were analyzed using SPSS-16.0 software. To determine statistically significant differences in the three groups, ANNOVA test was used. P value=0.05 was considered significant. Results: Children with ADHD with and without DCD showed poor static and dynamic balance, compared with normal children (P< 0.05). Static balance in ADHD children with and without DCD was not significant but dynamic balance in ADHD + DCD group was lower. Conclusions: ADHD children with and without DCD have poor balance than normal children. Simultaneous presence of DCD and ADHD may make dynamic balance deficit more severe in children with ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم کوشا | m koosha
shafa hospital, school of medicine, guilan university of medical sciences, rasht, iran
بیمارستان شفا، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

علی اصغر نورسته | a norasteh
faculty of physical education and sport sciences, guilan university, rasht, iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

زهرا قندریز مجدی | ghandriz
faculty of physical education and sport sciences, guilan university, rasht, iran
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات