مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۲، شماره ۸۶، صفحات ۶۰-۶۸

عنوان فارسی ارتباط سبک‌های یادگیری براساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در یک نظام آموزشی موفق، سبک یادگیری دانشجویان‌به‌عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی همواره مورد توجه است. آگاهی از سبک یادگیری دانشجویان، در استفاده بهینه از انواع سبک‌های یادگیری و اتخاذ روش تدریس مناسب به استادان کمک می‌نماید. هدف: تعیین ارتباط بین سبک‌های یادگیری براساس نظریه کلب با موفقیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی- توصیفی تحلیلی، 176نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت به شیوه سرشماری و با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد سبک‌های یادگیری کلب بررسی شدند. میانگین معدل نمره کلیه دانشجویان به‌عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته و برای تعیین میزان تبین هر یک از مولفه‌های تغییرپذیر یادگیری در پیشرفت تحصیلی دانشجویان، از آزمون X2، t تست و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج: میانگین سبک‌های یادگیری نشانگر آن بود که اولویت‌های سبک یادگیری در کل دانشجویان هم‌گرا(7/6±51/35)، جذب کننده(5/6±2/35) است. بین سبک یادگیری دو گروه دانشجویان، اختلاف معنی‌دار بدست نیامد. میانگین معدل نمره ‌در دانشجویان پرستاری(6/1±46/15) و در دانشجویان مامایی(6/1±81/14) بود. بین انواع سبک‌های یادگیری چهارگانه و موفقیت تحصیلی در دانشجویان رابطه آماری معنی‌دار یافت نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به برخورداری بیشتر دانشجویان از سبک‌های یادگیری هم‌گرا و جذب کننده پیشنهاد می‌شود از محیط‌های یادگیری متناسب با این سبک‌ها از جمله پافشاری بر کاربرد عملی مطالب و واداشتن دانشجویان به موشکافی مسائل در آموزش استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان،وضعیت آموزش،یادگیری

عنوان انگلیسی Association between Nursing and Midwifery Students’ Learning Styles and their Academic Achievements, Based on Kolb's Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In a successful educational system, learning styles of students are always considered as an influencing factor on learning and educational progress. Knowledge of students learning styles will help teachers to develop an appropriate educational plan in order to gain an optimal educational efficacy. Objective: Determine the Association between Nursing and Midwifery Students’ Learning Styles and their Academic Achievements, Based on Kolb's Model Materials and Methods: In a cross-sectional study, 176 nursing and midwifery students in Shahid Beheshti School of Nursing and Midwifery, were selected by census and completing standard questionnaire of Kolb's Learning Styles .The average grade of all students was considered as indicators of their Educational progress. We used K2 test, t- test and Pearson's correlation to assess determining power of changeable variables of learning in Educational progress. Results: The average of learning style indicates that priorities of learning style in all students were convergent (35.5±6.7) and assimilator (35.2±6.5). There wasn’t a significant difference between two groups of students. The average grade of nursing students was(15.46±1.6)and midwifery students was(14.81±6.1).There wasn’t a significant difference between learning styles and Educational progress of respective students. Conclusion: Since the majority of students had convergent and assimilator learning styles, it is recommended to apply Learning Environments proportionate to these styles such as emphasis on practical application of the topics and encouraging students to pursue problems analysis in their leaning habits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Educational Status, Learning, Students

نویسندگان مقاله ربیع ا فرمانبر | r farmanbar
. health education and promotion department ,social determinants of health research center ,research center of health sciences, school of health, guilan university of medical sciences,rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

طوبی حسین زاده | t hosseinzadeh
. health education and promotion department ,social determinants of health research center ,research center of health sciences, school of health, guilan university of medical sciences,rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

محمد اسدپور | m asadpoor
. health education, social medicine determinants, school of medical rafsanjan university of medical sciences,rafsanjan, iran
گروه پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محمدرضا یگانه | m yeganeh
. health education and promotion department ,social determinants of health research center ,research center of health sciences, school of health, guilan university of medical sciences,rasht, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات