|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۲۵-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه گیلان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: کیفیت زندگی مفهومی است که در سالهای اخیر به واسطه نقشی که در سلامت روان افراد دارد اهمیت بسزایی یافته است. در همین راستا و با توجه به این که دانشجویان در آینده عهدهدار مدیریت عرصههای مختلف جامعه خواهند بود، بنابراین شناخت مسایلی که میتواند کیفیت زندگی و سطح سلامت دانشجویان را به مخاطره بیاندازد ضروری به نظر میرسد. هدف: تعیین کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه گیلان. مواد و روشها: این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی است و 226 دانشجوی دانشگاه گیلان در سال 1388 به صورت نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و سیاهه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 15 استفاده شد. نتایج: نتایج پژوهش ما نشان داد که کیفیت زندگی 4 درصد دانشجویان بسیار مطلوب، 34 درصد مطلوب، 51 درصد متوسط و کیفیت زندگی 11 درصد دانشجویان نیز نامطلوب بوده است. همچنین در ابعاد درد جسمانی، روابط محیطی، تأمین مالی، مراقبتهای اجتماعی و عواطف منفی در بین دانشجویان دختر و پسر تفاوتهای معنیداری مشاهده گردید (05/0>P) که در همه این ابعاد دانشجویان دختر وضعیت ناخوشایندتری گزارش کردند. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش ما، انجام ارزیابیهای روانشناختی دانشجویان و ارایه خدمات روانشناختی در زمینههای مختلف برای ارتقای سطح سلامت و کیفیت زندگی آنها توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بهداشت و تندرستی، دانشجویان، کیفیت زندگی |
|
عنوان انگلیسی |
Survey the Quality of Life in Guilan University Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: The Quality of Life (QOL) is the very important concept according to its mediating role in mental health in recent years. Because of the students are the future managers, investigating the QOL among them is important. Objective: Survey the QOL in Guilan University Students. Materials and Methods: In this descriptive and analytic study 226 students who were selected by multiple stage randomized cluster sampling completed WHOQOL-BREF questionnaire. Data was analyzed by t-test and pearson correlation. Results: The Findings showed that 4% of students had very good QOL, 34% had good QOL, 51% had medium level of QOL and 11% of students had low level of QOL. There was a significant difference between some dimension of QOL (medicine, somatic pain, environmental health, social care, financial resources and negative affect). Conclusion: According to the results, it suggested to measure and produce health-psychological services in various situations for improvement the level of quality of students life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Health,Quality of Life, Students |
|
نویسندگان مقاله |
رضا سلطانی | r soltani department of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, iran مشهد، دانشگاه فروسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سید موسی کافی | s m kafee department of psychology, faculty of humanities, guilan university, rasht, iran رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
ایرج صالحی | i salehi department of psychology, faculty of humanities, guilan university, rasht, iran رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
حسین کارشکی | h karashki department of psychology, faculty of education and psychology, ferdowsi university of mashhad, iran مشهد، دانشگاه فروسی مشهد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
سجاد رضایی | s rezaee department of psychology, faculty of humanities, guilan university, rasht, iran رشت، دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی، گروه روانشناسی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-103&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|