مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۸، شماره ۷۱، صفحات ۳۵-۴۶

عنوان فارسی پیشگویی‌کننده‌های رفتار ورزشی دانشجویان بر اساس مدل مراحل تغییر و تئوری خودتعیین کنندگی با استفاده از آنالیز مسیر
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: به‌رغم فواید زیاد رفتار ورزشی و سبک زندگی فعال هنوز کم‌تحرکی یکی از مشکلات بهداشتی جامعه است. کلید تحقیق رفتار ورزشی، شناخت متغیرهای روانی تاثیرگذار مبتنی بر مدل‌های آموزش بهداشت است. با توجه به پیچیدگی رفتار ورزشی با یک الگو نمی‌توان تمام عوامل مؤثر برآن را شناخت و از طرفی در کشور ما و بخصوص در دانشجویان نیز به آن پرداخته نشده است. هدف: تعیین پیشگویی‌کنندگی سازه‌های روانی مؤثر بر رفتار ورزشی دانشجویان براساس مدل ترانس تئوریتیکال و تئوری خود تعیین‌کنندگی با آنالیز مسیر بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش مطالعه‌ای مقطعی بر دانشجویان سال اول دانشگاه علوم پزشکی گیلان(418 نفر) بود که در طی آن افراد پرسشنامه‌های معتبرشده سنجش سازه‌های مدل ترانس تئوریتیکال، تئوری خود تعیین‌کنندگی و میزان رفتار ورزشی را تکمیل کردند و داده‌ها با نرم‌افزار SPSS 16 و LISREL 8.80 و آزمون‌های همبستگی و آنالیز مسیرتحلیل شد. نتایج: کلیه سازه‌های مدل مراحل تغییر وتئوری خود تعیین‌کنندگی (به جزمتغیر تنظیم بیرونی در رفتارورزشی) ارتباط معنی داری با میزان رفتارورزشی داشتند . سازه‌ فرایندهای تغییر راهکارهای رفتاری و خودکارآمدی در ورزش به ترتیب قدرت پیشگویی‌کنندگی(45/0 و20/0 ضریب مسیر) مراحل تغییر رفتار ورزشی را داشتند و سازه‌های خودمختاری و فرآیندهای تغییر نیز به ترتیب بیشترین قدرت پیشگویی کنندگی (28/0 و26/0 ضریب مسیر) شاخص سطح خود تعیین‌کنندگی را به‌دست آوردند. مراحل تغییر رفتارورزشی به عنوان میانجی61% و شاخص سطح خود تعیین‌کنندگی نیز به عنوان میانجی 48% واریانس رفتار ورزشی را توجیه می‌کند و60% از تغییر میزان رفتار ورزشی توسط این مدل برازش شده است. نتیجه‌گیری: یافته‌های تحقیق از کاربرد ترکیب مدل ترانس تئوریتیکال و تئوری خود تعیین‌کنندگی برای تغییر رفتار ورزشی در دانشجویان حمایت می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، مدل‌های روان‌شناختی، ورزش

عنوان انگلیسی Prediction of Exercise Behavior among College Students Based on Transtheoretical Model and Self-determination Theory Using Path Analysis
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Despite of many benefits of exercise behavior and active lifestyle, lack of physical activity is a health problem in the community. A key issue in exercise behavior research is identifying psychological variables influencing exercise behavior based on health education models. In light of the complex and dynamic nature of physical activity behavior change, it seems unlikely that a single theoretical approach can truly capture its. In our country, especially among college students, this kind of research has been seriously neglected as a research topic. Objective: Prediction of psychological constructs influence on exercise behavior among college students based on transtheoretical model and self-determination theory using path analysis. Materials and Methods: This study is a cross-sectional study in which 418 first year students of Guilan University of medical sciences completed the valid transtheoretical model, self-determination theory and exercise behavior questionnaire. Data were analyzed by SPSS 16 and LISREL 8.80 using correlation tests and path analysis. Results: All constructs of transtheoretical model and self-determination theory (except external regulation) have significant relationship with exercise behavior. Processes of change (behavioral strategy), self-efficacy in exercise were 0.49 and 0.20 had path coefficient respectively with stage of change as a mediator .Autonomy and processes of change were 0.28 and 0.26 had path coefficient respectively with relative autonomy index. Stage of change as a mediator accounted for 61% of the variance and relative automy index accounted for 48% of the variance in current exercise behavior. The model accounted for 60% of the variance in current exercise behavior. Conclusion: Our findings support the application of combine transtheoretical model with self-determination theory in exercise behavior changes in students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Exercise, Models- Psychologica, Students

نویسندگان مقاله ربیع اله فرمانبر | r farmanbar
health education department, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

شمس الدین نیکنامی | sh niknami
health education department, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علیرضا حیدرنیا | a haidarnia
health education department, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آموزش بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابراهیم حاجی زاده | e haji zadeh
bio statistics department, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran
. تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی، گروه آمار حیاتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-156&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات