مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۷، شماره ۶۷، صفحات ۸۸-۹۳

عنوان فارسی رابطه عدالت و رضایتمندی در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه : عدالت مبنای پایداری و حفظ تعادل سازمان‌های اجتماعی و یکی از جنبه‌های اساسی در ارائه خدمات سلامت تلقی می‌شود، لذا توجه به این موضوع در سازمان‌های بهداشتی و درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد. هدف: تعیین رابطه عدالت و اثر بخشی سازمانی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مواد و روش‌ها : این پژوهش از نوع همبستگی بود و در 6 ماهه اول سال 1386 انجام شد. نمونه‌های پژوهش 134 نفر از کارکنان و 108 نفر از بیماران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که به شیوه طبقه‌ای انتخاب شدند. 2 نوع پرسشنامه برای گردآوری داده‌ها (کارکنان-بیماران) تنظیم شد و برای تحلیل داده‌ها ضریب همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون بکار رفت. نتایج : میانگین نمره‌های مربوط به ادراک بیماران از عدالت رویه‌ای و مراوده‌ای به ترتیب 25/54%و25/66% و برای کارکنان از عدالت توزیعی و رویه-ای به ترتیب 75/32% و 30% بدست آمد. یافته‌ها مبین همبستگی مثبت بین عدالت رویه‌ای با رضایت کارکنان (r=0.47 ) و همچنین عدالت توزیعی با رضایت شغلی آنان(r=0.46 ) بود. ضریب همبستگی عدالت مراوده‌ای و توزیعی با رضایت بیماران از خدمات بیمارستانی به ترتیب 67٪ و 57٪ محاسبه شد. نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معنی‌دار میان ادراک عدالت با رضایت شغلی کارکنان و رضایتمندی بیماران، احترام متقابل کارکنان وارتباط صمیمانه آنان با یکدیگر، برخورد مودبانه و پاسخ‌گویی مناسب کارکنان بیمارستان با مشتریان و برقراری استانداردهای عینی برای ارائه خدمات با کمیت و کیفیت یکسان به ارباب رجوع، منجر به افزایش بهره‌وری در سازمان‌های بهداشتی و درمانی خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمارستان‌های دانشگاهی، رضایت بیمار، عدالت اجتماعی

عنوان انگلیسی Relationship between Justice and Effectiveness in Hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Justice is the base of consistence in every social system and it provides balance for these systems considering justice control the predictability of organizational behavior. Regarding to the impact of this section customer's satisfaction has the most importance in the Health care organizations. Objective: Definition the relationship between justice and effectiveness in the educational hospitals related to '' Shahid behest'' medical science university. Materials and Methods: This is a correlation study that performed at the first six months of 2007. The research samples consisted of: 134 persons of hospital staff and 108 patients that were selected by categorized sampling. In order to gathering the data, two type of questionnaire have been used and for data analyzing regression analysis and Pierson have been used. Results: The mean perception of patients from procedural justice and instructional justice as follow squinty 54/25% and 77/25%. The mean perceptions of staff from distributive justice, procedural justice as follow squinty 32/75% and 30%). (The results described the positive correlations between fair wags and employees consents (r =%46) also fair between distribution and job satisfaction (r =%47). Conclusion: Regarding to significant relation between the equity perception with job satisfaction in staff and patient, close relationships between staff, mutual respect and properly accountability of hospital personal with costumers, setting objective standards and other variables in this study will increase effectiveness in health care organizations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospitals- University, Patient Satisfaction, Social Justice

نویسندگان مقاله امیر اشکان نصیری پور | a a nasiripour
faculty of management and economic, researches and sciences department, islamic azad university, tehran, iran
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

فردین مهرابیان | f mehrabian
faculty of management and economic, researches and sciences department, islamic azad university, tehran, iran
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

هانی تقی زاده | h taghi zadeh
faculty of management and economic, researches and sciences department, islamic azad university, tehran, iran
تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشکده مدیریت و اقتصاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-213&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات