مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۲۹-۳۷

عنوان فارسی بررسی میزان رضایت‌مندی مراجعه‌کنندگان واحد مراقبت‌های پیش از زایمان در بیمارستان‌های دولتی شهر رشت
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: هدف از مراقبت‌های پره‌ناتال کاهش مرگ و میر و ناخوشی مادران و نوزادان با تشخیص زودهنگام، درمان یا پیشگیری است. این مراقبت‌ها علاوه بر مزایای انسانی، مزایای اقتصادی بسیاری برای دولت دارد. امروزه رضایت‌مندی یک وسیله ارزشمند در ارزیابی عمکرد برنامه‌ریزان و مجریان سیستم‌های بهداشتی و درمانی و راه‌گشایی برای برنامه‌ریزی ارتقای شیوه‌های خدمات است. هدف: بررسی میزان رضایت‌مندی و عوامل موثر بر آن در واحدهای پره ناتال بیمارستان‌های دولتی شهر رشت. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مقطعی- توصیفی 600 زن باردار مراجعه‌کننده به واحد خدمات پره‌ناتال در بیمارستان‌های دولتی(الزهرا و تامین اجتماعی) شهر رشت با روش نمونه گیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزارگردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای‌ حاوی1-اطلاعات دموگرافیک‌و2-سوالات مربوط به رضایت‌مندی(نمره‌دهی براساس مقیاس لیکرت) بود. پس‌از جمع‌آوری و ورود داده ها تجزیه و تحلیل نهایی با استفاده از نرم افزار آماری SPSS.10 و آزمون‌های آماری تی‌تست(t-test) و کای دو (Chi Square) انجام گرفت. (05/0P<) از نظر آماری معنی‌‌دار در نظرگرفته شد. نتایج: اکثرافراد مورد پژوهش، زیر 30 سال، اول‌زا، زیردیپلم، خانه‌دار، ساکن شهر و تحت پوشش بیمه بودند. به‌طور کلی میزان رضایت‌مندی اکثریت زنان (7/62%) در حد متوسط بود، 37% راضی و تنها 3/0% ناراضی بودند. به تفکیک ابعاد رضایت‌مندی از نحوه ارتباط خدمات‌دهندگان 3/49%، از نظر مهارت‌های حرفه‌ای 5/55%، امکانات و دسترسی به دارو و اطلاعات 8/30%، امکانات رفاهی 24%، تجهیزات 2/9%، سازماندهی 3/40%، امکانات محیطی 5/40% و از نظر هزینه‌ها 1/23% راضی و بقیه دارای رضایت متوسط یا ناراضی بودند. مقایسه نتایج دو بیمارستان نشان داد که در نحوه ارتباط و برخورد خدمات دهندگان، امکانات دسترسی به دارو و خدمات، امکانات رفاهی، تجهیزات، مقیاس زمان و هزینه‌ها اختلاف آماری معنی‌داری بین دو بیمارستان وجود دارد(05/0P<). نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل میزان رضایت اکثر مراجعه‌کنندگان از خدمات پره‌ناتال در حد متوسط بود. در مقایسه دو بیمارستان به‌نظر می‌رسد رضایت‌مندی در بیمارستان تامین اجتماعی نسبت به بیمارستان الزهرا(س)از سطح بالاتری برخوردار بود. نتایج حاضر بیانگر وجود ضعف‌هایی در سیستم ارایه خدمات در جلب رضایت زنان باردار است. با مشخص‌شدن نقاط ضعف می‌توانیم برنامه‌ریزی مناسبی برای اصلاح مراقبت‌های پره‌ناتال به‌عمل آوریم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیمارستان‌های دولتی، رضایت بیمار، مراقبت‌های پیش از تولد

عنوان انگلیسی Assessment the Client Satisfaction in Prenatal Unit of Rasht Public Hospitals
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The objective of prenatal care is to reduce the rates of maternal and neonatal mortality and morbidity by early diagnosis, treatment and prevention. Satisfaction of the clients is a valuable means for performance assessment of the planners and executive authorities of health and treatment systems can lead to planning for promotion of the ways for providing the care services. Objective: Determine the satisfaction rate of prenatal care in two public hospitals in Rasht. Materials and Methods: In this descriptive cross- sectional study 600 pregnant women who were referred to two public hospitals of Rasht (Alzahra and Rasool-Akram) were selected with simple-randomized sampling. The data collection instrument consisted of two-part questionnaire including demographic variable and criteria of satisfaction. Score were measured according to likert scale. Data were analyzed SPSS 10 software and chi-square t- tests .P< 0.05 was determined as statistical significance. Results: The mean age of women was 25.75.4. The majority of them were primipara, low literate, housewife, city-dweller and covered by the insurance .In general, the satisfaction rate among the majority of them was moderate (%62.7) %37 were satisfied and only %0.3 dissatisfied. Satisfaction dimensions were as follows: %49.3 satisfied with the communication method of the care providers, %55.5 with the professional skills, %30.8 with the facilities for easy access to the drug and information, %24 with the welfare facilities, %9.2 with the available equipments, %40.3 with the organization, and %40.5 with the environmental accommodations. Also, in viewpoint of the costs, %23.1 was satisfied and the rest were either satisfied at a moderate level or dissatisfied. In a comparison between these two hospitals, a statistically significant relation was found among the communication manner of the service providers, easy access to the facilities, welfare facilities, devices and costs (p< 0.05). Conclusion: According to the results, the satisfaction rate among the majority of the clients with the prenatal services was moderate. By comparison between two hospitals, it appears that the Rasoole Akram hospital is in relatively better condition in meeting the satisfaction of the clients compared to Alzahra hospital. With regrinding to the existing weaknesses, could be designed appropriate planning for improving the satisfaction rate in prenatal services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hospitals-Public, Patient Satisfaction, Prenatal Care

نویسندگان مقاله سیده هاجر شارمی | s h sharami
alzahra hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

زیبا ظهیری | z zahiri
alzahra hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مانوش زنده دل | m zendedel
alzahra hospital, guilan university of medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان الزهرا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-221&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات