مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۷، شماره ۶۶، صفحات ۸۷-۹۴

عنوان فارسی بررسی شیوع، میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی گیلان نسبت به دیسمنوره
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: دیسمنوره از شایع‌ترین مشکلات دختران و زنان جوان وعلت غیبت از کلاس درس و کار است. هدف: تعیین شیوع و میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان دختر نسبت به دیسمنوره. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه مقطعی در سال 1384 ,380 دانشجوی دختردانشگاه علوم پزشکی گیلان به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. جمع‌آوری اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه خودایفا انجام گرفت که شامل سه بخش دموگرافیکی, آگاهی و عملکرد بود. بر اساس پاسخ های داده شده آگاهی به سه سطح ضعیف, متوسط و مطلوب تقسیم شد و پاسخ سئوالات عملکرد بصورت مجزا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: در این مطالعه برآورد شیوع دیسمنوره 2/73 % بود و 3/15 % از دانشجویان از آگاهی مطلوبی نسبت به موضوع برخوردار بودند. آگاهی در دانشجویان مسن‌تر, متاهل و دارای مادری با تحصیلات بالاتر بیشتر از دیگر دانشجویان بود؛ اما تنها ارتباط بین آگاهی و سن از نظر آماری معنی دار بود. در 57% موارد اولین منبع آگاهی و در 21% اولین مشاور دانشجویان برای کاهش درد قاعدگی مادر آنها بوده است . در خصوص استفاده از مواد غذایی مناسب 6 %، استحمام 7/54 % و فعالیت‌های فیزیکی روزانه 85% در دوران قاعدگی عملکرد صحیحی داشتند. نتیجه‌گیری: شیوع دیسمنوره تفاوتی با آمارهای گزارش شده نداشت و سطح آگاهی دانشجویان درمورد دیسمنوره و رفتارهای مناسب بهداشتی در کاهش درد قاعدگی پایین بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، دیسمنوره، میزان همه‌گیری

عنوان انگلیسی Survey the Prevalence, Knowledge and Practice of Guilan University Students about Dysmenorrhea
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Dysmenorrhea is one of the most common problems of young girls and women and cause of absent of work and school. Objective: Determine the prevalence, knowledge and practice of university students about dysmenorrhea. Materials and Methods: In this cross- sectional study 380 female university students were selected by random multistage cluster sampling method in 2005. Data were collected by a self-administered questionnaire. It consisted of demographic, knowledge and practice questions. Based on the scores the knowledge was divided into weak, intermediate and appropriate. Performance questions were analyzed separately. Results: Prevalence of dysmenorrhea was 73.2% and 15.3% of them had appropriate information. Knowledge in married and older students and home that their mothers had high education was higher than others. There was statiscal relationship between knowledge and age. The first source of information and the first counselor for decreasing menstrual discomfort was their mothers (57%) and (21%) respectively. About 6% of students used appropriate food, 54.7% had good personal hygiene and 85% had appropriate daily physical activity during menstruation. Conclusion: Prevalence of dysmenorrhea was similar to the other studies, level of information about dysmenorrhea was low. Most of students didn't use appropriate food during menstruation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Awareness, Dysmenorrhea, Prevalence

نویسندگان مقاله زهرا پناهنده | z panahande
community medicine department, school of medicine, guilan university medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

زهرا پاکزاد | z pakzad
community medicine department, school of medicine, guilan university medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

روشن عاشوری | r ashoori
community medicine department, school of medicine, guilan university medical sciences, rasht, iran
رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دانشکده پزشکی، گروه پزشکی اجتماعی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-228&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات