مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۶، شماره ۶۲، صفحات ۳۶-۴۱

عنوان فارسی بررسی الگوی مصرف غذا در دانش‌آموزان مدارس ابتدائی شهر لنگرود
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: گرسنگی موقت یا کوتاه مدت معمولا موقعی رخ می‌دهدکه کودک بدون خوردن صبحانه به مدرسه رفته باشد که در نتیجه آن کودک به راحتی با محر‌ک‌‌های نامناسب دچار بی‌قراری می‌شود. چون به نظر می‌رسدکه گرسنگی توجه و تمرکز را از بین برده و بر یادگیری و عملکرد مدرسه‌ای دانش آموزان تأثیر بگذارد. بنابراین و با توجه به نقش مفید برنامه تغذیه مدارس در پیشگیری از گرسنگی موقت دانش‌آموزان، این مطالعه برای بررسی الگوی تغذیه و تعیین چگونگی اجرای برنامه غذائی مدارس ابتدائی شهر لنگرود انجام شد. هدف: تعیین الگوی غذای مصرفی در مدارس شهر لنگرود. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی، 400 دانش‌آموز از 10 مدرسه ابتدایی به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده ازپرسشنامه، به روش مصاحبه و مشاهده جمع‌آوری شد. پرسشنامه‌ها شامل اطلاعاتی در مورد خوردن صبحانه، همراه بردن خوراکی میان وعده‌ای و نوع آن , مصرف غذاهای مجاز و عوامل تأثیرگذار بر خوراکی‌های دریافتی دانش‌آموزان شامل شغل و میزان تحصیل والدین, سن دانش‌آموزان, بعد خانوار و جنس بود، تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون آماری کای-دو انجام شد. نتایج : 92% دانش‌آموزان با صرف صبحانه و 8% بدون مصرف صبحانه به مدرسه آمده بودند. علاوه برآن 65% از دانش‌آموزان همراه خود خوراکی میان وعده‌ای آورده و 35% نیاورده بودند و از خوراکی‌های مصرف شده2/98% مجاز و8/1% غیر مجاز بودند. در این مطالعه، آزمون کای- اسکوئرχ2 ارتباط معنی‌داری بین متغیرهای وابسته و مستقل مورد مطالعه نشان نداد. نتیجه‌گیری : با توجه به عادت مصرف کم شیر در این گروه سنی، باید برنامه‌های آموزشی گسترده در ابعاد مختلف برای تشویق به مصرف روزانه شیر صورت گیرد. به امید آن که 8/1% مصرف خوراکی‌های غیرمجاز را با کمک مربیان بهداشتی مدارس به صفر درصد برسانیم و همچنین، با بررسی‌های مشابه در دیگر مدرسه‌های کشور سفارش‌های لازم در جهت تغییر و اصلاح عادت‌های غذائی را در دانش‌آموزان مقطع ابتدائی بتوان ارائه نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش آموزان، رفتار تغذیه‌ای، عادات غذایی، مدرسه‌ها

عنوان انگلیسی Survey the Eating Pattern between Elementary Students in Langrood
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Temporary hunger is one of the effective factors in the progressive countries. It usually happened when a child went to school without breakfast. It caused children were been anxious by stimulators because it seems that students lost their focus in the class. Objective: Study about the effective factors on breakfast eating patterns in Langrood. Meterials and Methods: This is an analytical- descriptive study which 400 students of 10 elementry schools in Langrood were selected rondomly, Data were collected through information form, interview and obseration. The forms included in such information about eating break fast, the nutritious values of breakfast, bringing edibles to school and kind of its, usage the allowable food, the effective factors on foods in students including jop and level of parents education, age and sex of students, Level of famility. Then data were analyzed by spss and ki square test. Results: It showed that 92% of the students had had breakfast in experiment and 8% hadn't have.65% of them had brought edibles and 35% hadn't bring anything. 98.2% of the edibles were allowable and 1.8% were nonallowable. There was no significant relation between dependent and undependent variables. Conclusion: According to low consumption of milk among students, educational programs must be essential and try to reduce the 1.8% of nonallowable edibles to 0%, Researcher advised to performe similar studies in other schools in order to change and correction eating habits in elementry schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Feeding Behavior, Food Habits, Schools, Students

نویسندگان مقاله علی اکبر سهیلی آزاد | a a soheili azad
تهران- دانشگاه علوم پزشکی تهران- خیابان قدس- نبش کوچه شهید شفیعی- دانشکده بهداشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

ناهید نورجاه | n nourjah


فرزانه نوروزی | f norouzi



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-285&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات