مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۵۱-۵۹

عنوان فارسی بررسی آگاهی معلمان مقاطع تحصیلی سه گانه شهر رشت نسبت به سردرد میگرنی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: میگرن بیماری شایعی‌ست که پیامدهای آن جنبه‌های فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی زندگی را در برمی‌گیرد. به‌‌رغم ایجاد ناتوانی قابل ملاحظه، تعداد زیادی از مبتلایان از بیماری خودآگاه نیستند و همین نکته منجر به پی‌گیری نادرست و درمان‌های غیرمؤثر می‌شود. به‌نظر می‌رسد ارتقای دانش و آگاهی افراد جامعه درباره این بیماری، بویژه قشر معلم که در ارتباط مداوم با گروه سنی هستند که بیشترین دوره شروع میگرن است، در تشخیص بموقع، درمان مناسب و در نتیجه کاهش پیامدهای آن نقش مهمی داشته باشد. هدف: تعیین میزان آگاهی معلمان مقاطع تحصیلی سه‌گانه شهر رشت نسبت به سردرد میگرنی در سال 1384. مواد و روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی ـ مقطعی با شرکت 400 نفر از آموزگاران و دبیران شاغل در دبستان‌ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های دولتی شهر رشت انجام شد. روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای و ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای شامل 34 سؤال، در دو قسمت مشخصات فردی (9 سوال) و سوال‌های مربوط به آگاهی (25 سوال) بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS9 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: آگاهی 43% از واحدهای مورد پژوهش در حد ضعیف ، 7/39% در حد متوسط و 3/17% در حد خوب بود. کمتر از 50% معلمان از شایع بودن میگرن و این‌که آغاز حمله‌های آن بیش از همه در سنین نوجوانی‌ست، آگاه بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به این‌که آگاهی ضعیف بیشترین درصد را شامل می‌شد، برنامه‌ریزی برای آموزش معلمان در مورد سردرد میگرنی لازم به نظر می رسد. زیرا بدین ترتیب با تشخیص زودرس و کاهش پیامدهای میگرن در جمعیت نوجوان، گامی اساسی برداشته خواهد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، دانش آموزان، سردرد، میگرن

عنوان انگلیسی Survey of Teachers’ Knowledge about Migraine in Rasht in 2005
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Migraine is a common disease that its consequences affect individual, familial, social and economic aspects of life. Unfortunately, despite of considerable disabilities, a large number of migraine sufferers are not aware of their disorder and this leads to inappropriate care seeking and ineffective treatments. It seems that increasing people’s knowledge and awareness about this disease, Particularly teachers who are in permanent contact with a population in whom migraine most commonly begins, plays a major role in early diagnosis, appropriate management and, accordingly, the reduction of its consequences. Objective: The aim of this study was the determine teachers’ knowledge level about migraine in primary- intermediate and high schools in Rasht in 2005. Materials and Methods: This cross- sectional and descriptive study was carried out on 400 teachers who worked in state primary schools, intermediate schools and high schools in Rasht. Multistage cluster sampling was used and a questionnaire including 34 items in 2 sections, 9 demographic and 25 about knowledge was applied . Data were analyzed by using SPSS 9. Results: Level of knowledge in 172 participants (43%) was weak it was moderate in 159 participants (39.7%) and good in 69 participants (17.3%). Less than 50% of teachers knew that migraine is common in adolescents and being of its attack occurred in these ages. Conclusion: Considering the prominence of weak level of knowledge among participants, showed that planning of educational programs about migraine for teachers is necessary. Consequently, essential steps would be taken to achieve early diagnosis and decrease consequences of migraine in adolescents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hypothyroidism, Knowledge, Migraine, Urine

نویسندگان مقاله امیررضا قایقران | a r ghayeghran
رشت- بیمارستان پورسینا

انوش دهنادی مقدم | a dehnadi moghadam


پریسا صدیقی مقدم | p sedighi moghadam



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-302&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات