مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۶، شماره ۶۱، صفحات ۶۵-۷۳

عنوان فارسی بررسی میزان رضایت شغلی رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف بیمارستان‌های دولتی استان گیلان در سال ۱۳۸۴
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: رضایت شغلی نگرشی فردی نسبت به شغل است و نشان می دهد که توقع فرد با پاداش‌هایی که شغل و سازمان برای او فراهم می کند تا چه حد سازگاری و هماهنگی دارد. رضایت شغلی یعنی این‌که فرد احساس کند که در حرفه خود به خواسته‌ها و ارزش‌های مورد نظر رسیده‌است . هدف: تعیین میزان رضایت شغلی رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف بیمارستان‌های دولتی استان گیلان در سال 1384. مواد و روش‌ها : پژوهش به‌صورت مقطعی و توصیفی ـ تحلیلی انجام شد. جامعه هدف، 90 نفر از رؤسا، مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف 19 بیمارستان دولتی تابعه دانشگاه علوم پزشکی گیلان شامل رئیس و مدیر بیمارستان ، مترون ، رئیس امور مالی ، رئیس امور اداری ، مسئول آزمایشگاه ، مسئول داروخانه و مسئول رادیولوژی بود. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه حاوی 46 سؤال در دو بخش شامل مشخصات فردی مدیران و میزان رضایت آنان از شغل‌شان بود. پرسشنامه‌ها از دهم آبان سال 1384 به‌مدت یک‌ماه جمع آوری شد. نتایج: 11/10 درصد رؤسا، مدیران و سرپرستان بیمارستان‌ها از تمام جوانب شغل‌شان بسیار راضی، 43/58 درصد راضی، 22/4 درصد بی تفاوت، 07 /14 درصد ناراضی و 67 /6 درصد بسیار ناراضی بوده‌اند. میزان رضایت از جنبه رفاهی، آمو زشی، ساختاری، مدیریتی و شرایـط فیزیکی محـیط کار به ترتیب، 11/48 درصد ، 99 /79 درصد، 64 /66 درصد، 2/77 درصد و 77 /70 درصد بود. نتیجه‌گیری: بین میزان رضایت شغلی و مشخصات فردی از قبیل سن، مقطع تحصیلات، سابقه کار و جنس، همچنین بین رضایت شغلی و شرایط فیزیکی محیط کار، شرایط رفاهی و آموزشی بودن شغل رابطه معنی‌دار وجود دارد که با رسیدگی به وضعیت و شرایـط فـیزیکی بیمارستان‌ها، تسهیلات رفاهی و پاداش مادی و معنوی برای مدیران، تغییر شیوه‌های سنتّی و قدیمی و بکارگیری روش‌های نوین اداره بیمارستان‌ها و بکارگیری فارغ التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی می‌توان شاهد بالارفتن رضایت شغلی بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey the Level of Job Satisfaction among Managers and Supervisors in Different units of Guilan Governmental Hospitals In 1384
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Job satisfaction is an Individual attitude towards a job and Indicates how much there are compatibility and coordination between the individual expectations with the rewards which job or the organization offered to him. Job satisfaction means that a person to achieve his / her intended demands and values. Objective: This research was done to determine the rate of job satisfaction among the heads, managers and supervisors in different units of governmental hospitals in Guilan province in 2005. Materials and Methods: The present research is a cross – sectional and descriptive – analytical study. Target population for this research, are 90 people of heads, managers and supervisors in different units of 19 governmental hospitals affiliated to the Guilan University of Medical Sciences (GUMS). They were heads of hospitals, hospital managers, hospital matrons, and heads of financial affairs, heads of administrative affairs, laboratory heads, drugstore heads, and heads of radiology departments. Data collection instrument was a questionnaire containing 46 questions in two parts consisting of demographic characteristics of the managers and their satisfaction rate from their job. Data collection was carried out during a month. Results: results from this research indicated that (10. 11 %) of the heads, managers, and supervisors of the study hospitals were very satisfied from all their job aspects, (58. 43 %) of them satisfied, (4. 22%) of them indifferent, (14. 7%) unsatisfied and (6. 67%) very unsatisfied. Satisfaction rates in terms of welfare, education, structure, management and physical conditions of the work environment were as follow, respectively: (48. 11%), (79. 99%), (66. 64%), (77. 2%) and (70. 77%). Conclusion: There was a significant relation between the job satisfaction rate and demographic characteristics such as age, education level, service years, and sex, as well as, between the job satisfaction and physical conditions of work environment. By considering physical conditions hospitals, providing managers with welfare facilities and material and spiritual rewards, changing the old and traditional ways and by applying new approaches for managing the hospitals and by using the graduates of management disciplines (courses) in the field of health and treatment for managing the hospitals, we can witness the increase of job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فردین مهرابیان | f mehrabian
رشت- خیابان نامجو- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

امیر اشکان نصیری پور | a a nasiripour


سکینه کشاورز محمدیان | s keshavarz mohammadian



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-304&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات