|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۵، شماره ۶۰، صفحات ۹۵-۱۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
چگونگی به روزکردن اطلاعات پزشکان و دندانپزشکان پس از فراغت از تحصیل |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: آگاهی ازچگونگی بازآموزی وبه روزکردن اطلاعات گروه پزشکی و تعیین میزان کاربرد اینترنت در این امر برای ارتقای کیفیت بازآموزی ضروریست. هدف: شناسایی نحوه استفاده گروه پزشکی از اینترنت و منابع دیگر برای روزآمد نگاه داشتن اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی قزوین. مواد وروشها: در این مطالعه توصیفی به صورت تصادفی پرسشنامه ای برای نیمی ازگروه پزشکان و دندانپزشکی استان قزوین ارسال شد که 399نفر پاسخ دادند و اطلاعات بدست آمده مورد پردازش و تفسیر قرار گرفت. نتایج: تعداد پاسخ دهندگان 399 نفر بودند که 8/52درصد پزشک عمومی،1/2درصد دستیار پزشکی، 26/8 درصد متخصص در رشته پزشکی،8/2درصد فوق تخصص در رشته پزشکی، 9/11درصد دندانپزشک عمومی و 6/3 درصد دندانپزشک متخصص بودند.7/69درصد بهترین منبع بازآموزی را مطالعه کتاب و 6/24درصد استفاده از اینترنت و پست الکترونیکی و 1/28درصد مطالعه مجلههای خارجی و 8/26درصد شرکت در سمینارها کارگاهها را ذکر کردند.در مقایسه، گروه پزشکان به طور متوسط 14 ساعت و دندانپزشکان 19 ساعت در ماه به مطالعه میپرداختند. دلیل استفادهنکردن برخی از افراد از اینترنت در 8/45 درصد دسترسی نداشتن و 40 درصد آشنا نبودن با سیستم رایانه و اینترنت بود.وقت گروه مورد مطالعه به طور متوسط در هفته 5 ساعت به آموزش،9ساعت به مطالعه،5/2 ساعت به پژوهش،4 ساعت به شرکت در جلسهها و 35 ساعت به ویزیت اختصاص می یافت. نتیجهگیری: با توجه به اهمیت تکنولوژی اطلاعاتی پیشنهاد می گردد برای استفاده بهتر پزشکان اقداماتی نظیر برگزاری کارگاههای آموزشی و گسترش امکانات نرم افزاری و سخت افزاری در مراکزآموزشی- درمانی و ایجاد سایتهایی برای بازآموزی با اختصاص دادن امتیاز و نیز ایجاد کتابخانه الکترونیکی در دانشگاه انجام شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
How to Update Physicians and Dentists’ Education after Graduation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: Defining the use of Internet and other sources for professional updating among physicians and dentists are very essential for improving continuing medical education (CME). Objective: This investigation was undertaken to assess the extent of using Internet among physicians and dentists and to compare it with of other sources for professional updating information in Qazvin Medical University. Materials and Methods: This was a descriptive study and a questionnaire was randomly sent to half of all physicians and dentists (399) in Qazvin. Results: All 339 samples answered the questionnaire, which included 52.8% general physician, 2.1% residents, 8.26% specialist, 2.8% fellows, 11.9% general dentists, and 3.6% dental specialist. 69.7% stated reading books as the best source of CME, 24.6% use of internet and e-mail, 28.1% reading foreign journals and 26.8% stated participating, in seminars and work shops as the best sources CME. Comparing the two groups, physicians and dentists on average spend 14 hours and 19 hours of studying per month. From those who didn’t use Internet, 45.84% stated, “not being available” and 40% stated, “don’t know how to use it”. The time of samples were divided to 5hrs/ week for study, 9hrs to education, 2.5hrs to research, 4hrs participating in meetings and 35 hrs to medical visits. Conclusion: Since Internet plays an increasingly important role in physicians professional updating, it is suggested that training courses, more hardware and software facilities at hospital and libraries, and Internet program for continuing medical education be provided in university and electronic library with last edition of medical books be made available in university. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید آصف زاده | s asefzadeh قزوین- دانشگاه علوم پزشکی- معاونت پژوهشی
مریم رفعتی | m rafati
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-338&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|