مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۵۴-۶۰

عنوان فارسی بررسی‌کاربرد مدل‌ آموزشی‌ پندر در بهبود رفتارهای‌بهداشتی‌ کارگران‌
چکیده فارسی مقاله چکیده‌ مقدمه‌: الگوهای‌ پنداشتی‌ به علت‌ کاربرد‌ در آموزش‌ وتحقیق‌ از اهمیت‌ خاصی‌ برخوردارند، الگوهای‌ زیادی ‌در آموزش‌ بهداشت‌ مطرح‌ شده‌‌اند.‌ مدل‌ پندریکی‌ از این الگوهای‌ پنداشتی‌ و‌ آموزشی‌ست‌ که‌ در تحقیقات‌ زیادی به‌کارگرفته‌ شده‌ و نتایج‌ مثبتی‌ بدنبال‌ داشته‌ است‌. هدف‌: بررسی‌ کاربرد این‌ مدل‌ آموزشی‌ در بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ شاغل ‌در کارخانه‌های‌ مواد غذایی‌ زاهدان‌ . موادوروش‌ها: در این‌ مطالعه‌ نیمه تجربی 200 نفر از کارگران‌ شاغل‌ درکارخانه‌های‌ مواد غذائی‌ زاهدان‌ شرکت‌ کردند که‌ به‌ شکل‌ تصادفی‌ در دو گروه‌ مورد- شاهد بررسی‌ شدند. اطلاعات‌ از طریق‌ پرسشنامه‌ در دو مرحله‌ قبل‌ و یک ماه بعد از آموزش ‌جمع‌آوری‌ شد. در این مطالعه05/0< P به عنوان سطح معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌ها: نمره‌های‌ مفاهیم‌ درکی‌ شناختی‌ (مدل‌های‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ و اهمیت‌ سلامت‌) و رفتارهای‌ بهداشتی‌ بعد از آموزش‌ افزایش‌ داشته‌ و نتایج‌ آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌داری‌ را در گروه ‌مورد (بعد از آموزش‌ ) نشان‌ داد (P=0.000). نتایج‌ آنالیز رگرسیون‌ چندگانه‌ حاکی‌ از ارتباط معنی‌دار مدل‌های‌ سلامت‌ و درک‌ اهمیت‌ سلامت‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ است(P=0.02). همچنین‌ براساس‌ آنالیزرگرسیون‌ چندگانه‌ ارتباط معنی‌داری‌ بین‌ درآمد و فاکتورهای‌ مفهوم‌ سلامت‌ ،درک‌ کنترل‌ سلامت‌ ورفتارهای‌ بهداشتی‌ وجودداشت‌(P=0.01). در مورد‌ تأثیر آموزش‌ بر بهبود رفتارهای‌ بهداشتی‌، آنالیزواریانس‌ تفاوت‌ معنی‌‌داری‌ نشان ‌داد(P=0.005). نتایج‌ رگرسیون‌ چندگانه‌ درزمینه‌ تأثیرهم‌زمان‌ فاکتورهای‌ درکی‌ شناختی‌ و دموگرافیک‌ در رفتارهای ‌بهداشتی‌ نشان‌ داد که‌ مدل‌های‌ کلینیکی(P=0.04)، مدل‌ سازگاری‌ (P=0.01)، جنس‌ (P=0.03) و قومیت‌ (P=0.02) ارتباط معنی‌داری‌ با رفتارهای‌ بهداشتی‌ داشت. نتیجه‌گیری‌: نتایج‌ مؤید مدل‌ آموزشی‌ پندردربهبودرفتارهای‌ بهداشتی‌ کارگران‌ است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت، رفتار بهداشتی، مدل‌های آموزشی

عنوان انگلیسی Applying Pender's Educational Model in Promotion of Health Behavior of Workers
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Conceptual models are important because they are used in education and research. Several models are discussed in health education. One of them is panders educational model, which has been applied in some research, and led to positive outcome too. Objective: This research was performed to study the application of panders model in improving workers health behavior in Zahedan faculty of Nan Razawi. Materials and Methods: In this quasi- experimental study, 200 workers were selected randomly from population of workers and they were studied in two groups of case and control. Data gathering tool was a question pair. Date obtained before education and one month after education. For data analysis descriptive and analytical statistics were used. Results: Based on findings, the marks of cognitive – conceptual concepts such as health models, perception of health control and health importance increased after education and there was a statistically significant difference in case group after education (P=0.000). There was a significant relation between health models and perception of health importance with health behavior too (P=0.02). Also, there was a significant relation between income and health concept, perception of health control, and health behaviors (P=0.01). ANOVA indicated effect of education on promotion of health behaviors and there was significant difference (P=0.005). Findings revealed that there was a significant relation between cognitive – perceptual factors such as clinical models (P=0.04), adoption model (P=0.01) and demographic factors such as sex (P=0.03) and race (P=0.02) with health behaviors. Conclusion: Pender’s educational model is effective in promotion of workers health behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health behavior, Health Education, Models- Educational

نویسندگان مقاله فتیحه کرمان ساروی | f kerman saravi
زاهدان- دانشکده پرستاری و مامائی

فاطمه رخشانی | f rakhshani


مهناز شهرکی پور | m sharakhipoor



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-364&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات