|
مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۷۳-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازهگیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانهها و تلاش برای افزایش آن است که مداخلههای موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخصهای تجویز منطقی داروها طراحی شده اند. هدف: اثر آموزش گروهی فعال وچهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی وبرخی عوامل مرتبط با آن. مواد و روشها: دراین مطالعه مداخلهای و شبه تجربی، جامعه مورد نظر،کلیه دارو سازان داروخانههای فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و ..) مشخص شد . سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسههای مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد.پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانههای مذکور و اندازهگیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل وبعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد. نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط 83/5±43/19 ثانیه ومتوسط زمان انتظار مراجعهکنندگان 2/1± 91/4 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P< 0.05). پس از آموزش فعال ،افزایش معنیداری در میزان رضایتمندی مراجعهکنندگان وافزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی واحتیاطات مصرف داروها دیده شد(P< 0.05) ولی کیفیت برچسبهای دارویی قبل وبعد از آموزش اختلاف معنیداری نداشت. نتیجهگیری:آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخصهای تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of an Active Multifaceted Educational Intervention on Dispensing Time in the Pharmacies of Gorgan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Introduction: The pharmaceutical care framework requires an active client-pharmacist partnership, particulary with respect to consultation about medication (dispensing process). The educational intervention can imply to improve rational use of drugs. Objecti ves: In this study the effect of active group discussion and dispenser feedback in increasing the patient care indicator (dispensing time) in the pharmacies of Gorgan were examined. Materials and Methods: An interventional, semi-experimental study was designed. The study was conducted in Gorgan,thirty pharmacies and 750 pharmacy client, were randomly selected in each step (before and after intervention). A structural questionnaire was used to interview clients. Data were collected from patients and by interviewing immediately after patient-dispenser encounter. Focused group discussion, audit feedback and distribution of educational bucklet were designed and conducted, after two months. All data were collected and analyzed with SPSS-11.5 software and were shown as mean±SE. Results: Data from 750 prescriptions before intervention showed that the average drug dispensing time was 19.43 ± 5.83 seconds and the average waiting time was 4.91 ± 1.2 minutes. In the post-intervention period, we had significant increase in the aformention indicators. Patients’ satisfaction and knowledge of adverse effects and dosage information significantly increased after intervention. Conclusion: The study shows the impact of active educational intervention in improving WHO patient care indicator (dispensing time). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
وحید خوری | v khori گرگان- ورودی غربی، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گرگان- معاونت غذا و دارو سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)
شهریار سمنانی | sh semnani
محمد دادجو | m dadjoo
سیما بشارت | s besharat
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-367&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|