مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۷۳-۸۰

عنوان فارسی اثرات آموزش گروهی فعال در ا فزایش متوسط زمان نظارت دارویی ( Dispensing Time) در داروخانه های شهر گرگان
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: یکی از اهداف اصلی گسترش تجویز منطقی دارو در کشورهای مختلف اندازه‌گیری زمان نظارت دارویی Dispensing Time)) در داروخانه‌ها و تلاش برای افزایش آن است که مداخله‌های موثر و متعددی در این راستا برای اصلاح شاخص‌های تجویز منطقی داروها طراحی شده اند. هدف: اثر آموزش گروهی فعال وچهره به چهره داروسازان شهر گرگان بر افزایش متوسط زمان نظارت دارویی وبرخی عوامل مرتبط با آن. مواد و روش‌ها: دراین مطالعه مداخله‌ای و شبه تجربی،‌ جامعه مورد نظر،کلیه دارو سازان داروخانه‌های فعال شهر گرگان و بیماران دریافت کننده دارو در نظر گرفته شدند. مطالعه در 2 مرحله و با فاصله زمانی 2 ماهه انجام شد، در مرحله اول، زمان انتظار بیماران و زمان نظارت دارو درهر داروخانه اندازه گیری شد، سپس با مراجعه به بیماران، پارامترهای مربوط به آن نسخه (تعداد اقلام دارویی، مناسب بودن برچسب دارو، میزان رضایت بیمار و ..) مشخص شد . سپس مداخله فعال به صورت برگزاری جلسه‌های مصاحبه حضوری، توزیع جزوه آموزشی و آموزش داروسازان انجام شد.پس از 2 ماه با مراجعه به داروخانه‌های مذکور و اندازه‌گیری مجدد معیارهای مورد نظر اطلاعات به دست آمده وارد نرم افزارSPSS-11.5 شد و در دو مرحله قبل وبعد از آموزش با آزمون tزوج مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. در هر مرحله 750 نسخه (و مراجعه کننده) و در مجموع 1500 مورد بررسی شد. نتایج: زمان نظارت دارو در مرحله اول به طور متوسط 83/5±43/19 ثانیه ومتوسط زمان انتظار مراجعه‌کنندگان 2/1± 91/4 دقیقه بوده که پس از آموزش، این مقادیر به طور معنی دار افزایش یافت (P< 0.05). پس از آموزش فعال ،افزایش معنی‌داری در میزان رضایتمندی مراجعه‌کنندگان وافزایش اطلاعات دارویی آنها نسبت به عوارض جانبی واحتیاطات مصرف داروها دیده شد(P< 0.05) ولی کیفیت برچسب‌های دارویی قبل وبعد از آموزش اختلاف معنی‌داری نداشت. نتیجه‌گیری:آموزش فعال و مشارکت مستقیم داروساز در فرآیند آموزشی می تواند موجب بهبود شاخص‌های تجویز منطقی داروها و گسترش اطلاعات دارویی به خصوص زمان نظارت داروساز شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of an Active Multifaceted Educational Intervention on Dispensing Time in the Pharmacies of Gorgan
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: The pharmaceutical care framework requires an active client-pharmacist partnership, particulary with respect to consultation about medication (dispensing process). The educational intervention can imply to improve rational use of drugs. Objecti ves: In this study the effect of active group discussion and dispenser feedback in increasing the patient care indicator (dispensing time) in the pharmacies of Gorgan were examined. Materials and Methods: An interventional, semi-experimental study was designed. The study was conducted in Gorgan,thirty pharmacies and 750 pharmacy client, were randomly selected in each step (before and after intervention). A structural questionnaire was used to interview clients. Data were collected from patients and by interviewing immediately after patient-dispenser encounter. Focused group discussion, audit feedback and distribution of educational bucklet were designed and conducted, after two months. All data were collected and analyzed with SPSS-11.5 software and were shown as mean±SE. Results: Data from 750 prescriptions before intervention showed that the average drug dispensing time was 19.43 ± 5.83 seconds and the average waiting time was 4.91 ± 1.2 minutes. In the post-intervention period, we had significant increase in the aformention indicators. Patients’ satisfaction and knowledge of adverse effects and dosage information significantly increased after intervention. Conclusion: The study shows the impact of active educational intervention in improving WHO patient care indicator (dispensing time).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله وحید خوری | v khori
گرگان- ورودی غربی، سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی گرگان- معاونت غذا و دارو
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

شهریار سمنانی | sh semnani


محمد دادجو | m dadjoo


سیما بشارت | s besharat



نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-367&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات