مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۱۳، شماره ۵۰، صفحات ۸-۱۳

عنوان فارسی مقایسه دوروش ارزشیابی بالینیOSCE و سنتی برمیزان رضایت دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: ارزشیابی آخرین حلقه از فعالیت‌های آموزشی و تکمیل کننده فعالیت‌های معلمان است، و ارزیابی مهارت‌های بالینـی از مهمترین مواردارزشیابی دانشجویان پرستاری به شماررفته واصلاح آن رابطه مستقیم با ارتقا کیفیت اموزشی این نظام دارد. هدف: مقایسه‌ی دوروش ارزشیابی بالینی ساختاری عینی(Objective Structured Clinical Evaluation) و سنّتی برمیزان رضایت دانشجویان پرستاری بود. مواد وروش ها: دریک مطالعه مداخله ای کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی رشت، درمرکزآموزشی درمانی کودکان رشت، به طور تصادفی به دو گروه 30نفری تقسیم شدند.ارزشیابی بالینی در گروه اول به روش سنتی و درگروه دوم به روش OSCE صورت گرفت. سپس رضایت هردوگروه مورد سنجش قرارگرفت.ابزارگردآوری اطلاعات شامل چک لیست‌های مشاهده جهت ارزشیابی در9ایستگاه ،فرم ارزشیابی متداول دانشکده ونیز فرم رضایت سنجی در 6 حیطه بود. نتایج: در حیطه های منصفانه بودن روش ارزشیابی بالینی, مشابه بودن سوالات طرح شده در ارزشیابی با موارد بالینی موجود در بخش, منا سب بودن آزمون‌های تئوری و بالینی برای ارزشیابی نهایی, مناسب بودن زمان ارزشیابی عملی, امکان برگزاری ارزشیابی بالینی به روش‌های فوق در دانشکده های پرستاری بالاترین میزان رضایت دانشجویان ازنحوه ارزشیابی درحیطه های مختلف به گروه OSCE اختصاص داشت (p< 0005) اما در حیطه مناسب بودن زمان لازم جهت برگزاری ارزشیابی نظری آزمون آماری تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد.به طور کلی، بالاترین میزان رضایت دانشجویان از نحوه ارزشیابی به گروه OSCEاختصاص داشت(P< 0005) نتیجه‌گیری:روش OSCE بیش‌ازروشهای ارزشیابی‌بالینی‌متداول‌می‌تواند ارزشیابی مهارت‌های بالینی دانشجویان را مشخص سازد ‌و سبب‌ایجاد رضایت بیشتری در آنان ‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان پرستاری، رضایت شخصی، سنجش آموزشی

عنوان انگلیسی Comparison Between Two Methods: Objective Structured Clinical Evaluation (OSCE) and Traditional on Nursing Students’ Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Evaluation is the last stage of educational activities, and clinical practice is an important part of nursing education and the evaluation of nursing clinical practice is essential in overall evaluation. Objective: This study was carried out to compare two methods of clinical evaluation (OSCE and traditional) on nursing students’ satisfaction. Materials and Methods: In this descriptive comparative study, all the nursing students of Rasht nursing faculty who were trained in pediatric wards were randomly divided into two groups, one group evaluated by OSCE, and other group by traditional method. Then, in order to determine the effect of evaluation methods, students’ satisfaction was checked through a satisfaction form. Data were gathered by checklists for nine stations, satisfactory rating scale on 6 domains and traditional evaluation form. Results: The highest rate of students’ satisfaction in all domains belonged to OSCE group (P< 0005). Conclusion: OSCE can evaluate nursing students’ clinical skills more than the other methods and can trigger more satisfaction among them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مینو میترا چهرزاد | mm chehrzad
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

سیده زهرا شفیع پور | sz shafiei pour
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

مهشید میرزایی | m mirzaei
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

احسان کاظم نژاد | e kazemnejad
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-36-501&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات