رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۷، شماره ۶۸، صفحات ۲۰۳-۲۲۳

عنوان فارسی بررسی شاخصهای فقر در مناطق شهری استان هرمزگان با استفاده از سیستم مخارج خطی طی برنامههای چهارم و پنجم توسعه؛ تحلیل دادههای پیمایش هزینه-درآمد خانوار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فقر پدیده‌ای پویاست که در تمام زمانها و ادوار تاریخی وجود داشته و همواره موردتوجه سیاست‌گذاران بوده است. حقایق نشان می‌دهد که فقر واقعیتی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که با وجود برنامه‌های مختلف و بودجه‌های سالانه جهت رفع آن، هنوز به‌عنوان یکی از چالشهای اساسی باقی‌مانده است. سند استراتژیهای کاهش فقر بانک جهانی در سال 1999 نشان از عزم و اراده کشورها برای مقابله با فقر و ریشه‌کنی آن است و محققان بسیاری اهمیت مطالعه آن را مورد تأکید قرار داده‌اند. اما با گذشت سالیان زیاد از معرفی مفهوم استراتژی کاهش فقر و ارزیابی آن توسط شاخصهای مقداری، هنوز نتایج این راهبرد جهانی و دغدغه محققان جای تأمل دارد. ازآنجاکه بنا به گزارشهای غیررسمی وضعیت استان هرمزگان به‌عنوان قطب و دروازه تجارت کشور ازنظر فقر نسبت به سایر استانها از وضعیت مناسب برخوردار نیست. توجه به مقوله فقر در این استان نیاز به بررسی جدی‌تر دارد. این تحقیق گامی علمی جهت شناخت وضع موجود فقر و شاخصهای آن طی برنامه چهارم و پنجم توسعه است. روش: در این پژوهش خط فقر و شاخصهای فقر مناطق شهری استان هرمزگان با استفاده از سیستم مخارج خطی و مدل رگرسیونهای به‌ظاهر نامرتبط طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه (1384-1394) برآورد شده است. جهت این برآورد از داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده مرکز آمار ایران و داده‌های پیمایش هزینه-درآمد خانوار مبتنی بر هشت گروه کالایی (شامل خوراکیها و آشامیدنیها و دخانیات، پوشاک و کفش، مسکن و سوخت، لوازم و خدمات در منزل، بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و ارتباطات، تفریح و تحصیل و کالاها و خدمات متفرقه) استفاده شده است. یافته‌ها: خط فقر برای یک خانوار شهری چهارنفره در سال 1384 برابر با 30558000 ریال بوده که این رقم در سال 1394 معادل 75289000 ریال بود. متوسط نرخ رشد سالانه خط فقر طی دوره بررسی‌شده برابر با 11 درصد بود. همچنین در طی این دوره بیشترین سهم مخارج از درآمد مربوط به گروه کالایی مسکن و سوخت و کم‌ترین سهم مربوط به گروه کالاها و خدمات متفرقه بود. متوسط شاخص نسبت سرشمار در طول این دوره برابر با 9/16 درصد بود. بیشترین مقدار این شاخص برابر با 29 درصد در سال 1387 بود که به معنی این است 29 درصد از خانوارهای شهری استان هرمزگان در این سال زیر خط فقر بوده‌اند. بررسی شاخص شکاف فقر نیز نشان داد که این شاخص در انتهای دوره پنجم توسعه به کم‌ترین مقدار خود رسیده که نشان‌دهنده کاهش درآمد لازم برای رساندن درآمد فقرا به سطح خط فقر در طول دوره موردبررسی است. هر چه مقدار این شاخص کم‌تر باشد شدت و عمق فقر نیز کم‌تر است. بیشترین مقدار این شاخص مربوط به سال 1384 برابر با 37 درصد بود. متوسط این شاخص در طول دوره موردبررسی معادل 2/22 درصد بود. بحث: نتایج حاکی است که اجرای برنامه‌های توسعه پنج‌ساله در دوره موردمطالعه اگرچه وضعیت رفاهی افراد را فقیر بهبود بخشیده است اما تعداد افرادی که در همین دوره به زیر خط فقر رفته‌اند افزایش‌یافته‌اند. هم‌چنین بدیهی‌ترین نکته در خصوص خط فقر به‌دست‌آمده، روند افزایشی آن در طی دو برنامه توسعه است. ازجمله اصلی‌ترین دلیل این افزایش، کاهش قدرت خرید خانوار به دلیل افزایش نرخ تورم است. بنابراین پیشنهاد می‌شود برای اینکه بتوان سیاستهای فقرزدایی را به شکل مطلوب پیاده کرد در گام اول می‌بایست تورم را کنترل کرد تا بتوان عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه درآمد در کشور و استان برقرار نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خط فقر، سیستم مخارج خطی، شاخص فقر، شکاف فقر، نسبت سرشمار

عنوان انگلیسی Study of Poverty Indicators in the Urban Areas of Hormozgan Province Using Linear Expenditure System (LES) during 4th and 5th Development Plans: Household Budjet Survey
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Poverty is a dynamic phenomenon that has existed at all times and historical times and has always been a matter for policy makers. Truths show that poverty is a social, economic, cultural, and political issue which, despite the various programs and annual budgets for its elimination, still it remains as one of the key challenges. World Bank›s poverty reduction strategies in 1999 show that countries want to combat poverty and eradicate it, and many researchers have emphasized on the importance of studying it. But over the years, after introducing the concept of poverty reduction strategy and its evaluation by quantitative indicators, the results of this global strategy and the researchers› concern are still in the spotlight. Since according to unofficial reports, the status of Hormozgan province as the pole and gate of the country›s trade is poor in terms of poverty in comparison to other provinces, poverty in this province, Hormozgan needs to be considered more seriously. This research is a scientific step in understanding the current status of poverty and its indicators during the fourth and fifth development plans. Method: In this study, the poverty line and poverty indicators of the urban areas of Hormozgan province are estimated using the Linear Expenditures System and the seemingly unrelated regression model during the fourth and fifth development plans. To estimate this, the consumer price index data of the Iranian Statistics center and household budget survey based on eight commodity groups (including food and beverage and tobacco, clothing and footwear, housing and fuel, household appliances and services, health care, transportation and communications, recreation and education and other goods and services) were applied. Findings: The poverty line for a four-person household in 2006 was 30558000 Rials, which is equal to 75289000 Rials in 2016. The average annual growth rate of the poverty line during the reviewed period was 11%. During this period, the largest share of the expenditure was from the income of the housing and fuel commodity group and the smallest share was from the goods and different services group . The average ratio of the head count during this period was 16. 9%. The highest level of this index was 29% in 2008, which means that 29% of the households of Hormozgan province this year were below the poverty line. The survey of the poverty gap index also shows that this index has reached its lowest level at the end of the fifth development period, indicating a reduction in the necessary income to bring the poor income to the poverty line level during the period under review. The lower the index, the lower the intensity and depth of poverty. The highest figure for this year was 13 percent, which was 37 percent. The average of this index was 22. 2% during the survey period. Discussion: The results show that the implementation of five-year development plans in the study period, although has improves the welfare status of poor people, it has increased the number of people who went under the poverty line during the same period. Also, the most obvious point about the poverty line is its increasing trend over two development programs. One of the main reasons for this increase is the decline in household purchasing power due to rising inflation rates. Therefore, it is suggested that, in order to be able to deploy poverty policies desirably, in the first step, inflation should be controlled in order to establish social justice and fair distribution of income in the country and province.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم نگهدار | Ebrahim Negahdari


سعید محمدیان | Saeid Mohamadiyan



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-402-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات