Hormozgan Medical Journal، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۳

عنوان فارسی تأثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارتقاء رفتار مصرف صبحانه در دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: فراوانی مصرف صبحانه در نیم قرن اخیر کاهش داشته است و این وعده غذایی توسط کودکان و نوجوانان نادیده گرفته می‌شود. هدف این مطالعه، تعیین تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بر ارتقاء مصرف صبحانه در دانش‌آموزان بود. روش کار: این مطالعه یک پژوهش مداخله‌ای از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 88 دانش‌آموزان مقطع راهنمایی شهر بندرعباس در سال 1390 انجام شد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای مبتنی بر سازه‌های تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده بود که روایی و پایایی آن در مطالعه پایلوت تعیین گردید. داده‌های جمع‌آوری شده توسط نرم‌افزار SPSS 18 و به روش کمی با استفاده از آزمون‌های آماری رگرسیون خطی، t-test، t زوجی، ویل کاکسون و مان ویتنی تجزیه تحلیل شدند. نتایج: پس از اتمام برنامه آموزشی کنترل رفتاری درک شده و قصد مصرف صبحانه در گروه مداخله افزایش یافت که این تغییر نسبت به قبل از آموزش بر اساس آزمون آماری ویل کاکسون معنی‌دار بود (000/0P=). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این بررسی، توصیه می‌شود جهت افزایش قصد و مصرف صبحانه در دانش‌آموزان بر استراتژی‌های آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه‌ریزی شده تأکید گردد. در نظر داشتن هنجارهای انتزاعی مشوق دانش‌آموزان به مصرف صبحانه به ویژه گروه همسالان و والدین می‌تواند در طراحی برنامه‌های آموزشی کمک کننده باشد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نوجوانان – مدارس - صبحانه

عنوان انگلیسی Effect of educational interventions based on theory of planned behavior to promote breakfast consumption behavior in students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Frequency of breakfast consumption has declined in the last half century. This meal is ignored by children and adolescents. This study was aimed at determining the effect of a training program based on theory of planned behavior on promotion of breakfast consumption in students. Methods: This interventional quasi-experimental study was carried out in Bandar Abbas in 2011 on 88 middle-school students who were selected through the multistage cluster-sampling method. The data collection instrument was a questionnaire, designed based on the structured theory of planned behavior, whose validity and reliability were determined in the pilot study. The collected data were analyzed with SPSS 18 through linear regression, t-test, paired t-test, Wilcoxon, and Mann-Whitney tests. Results: After the completion of the training program, perceived behavioral control and intention of having breakfast were increased in the intervention group, and the change was significant based on Wilcoxon test (P=0.000). Conclusion: According to the results, instructional strategies based on theory of planned behavior should be taken into account in order to increase intention toward and consumption of breakfast by students. Considering the subjective norms encouraging students to have breakfast especially in peer groups and parents can be helpful in designing educational programs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescents – School - Breakfast

نویسندگان مقاله زهرا حسینی | z hosseini


دکتر تیمور آقاملایی | t aghamolaei t aghamolaei


دکتر ذبیح الله قارلی پور | mohammad zabih allah z gharlipour gharghani


امین قنبرنژاد | a ghanbarnejad



نشانی اینترنتی http://hmj.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-65&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات